جایگاه بیمارستان محور بودن آموزش، قوی تر از جامعه محور بودن آموزش است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی در مراسم افتتاحیه بیستمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و دوازدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری که در مرکز بین المللی همایش های رازی تهران برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهیم یکی از علل عمده دستاوردهای بزرگ علوم پزشکی کشور را بیان کنیم، درآمیختگی و ادغام آموزش پزشکی با نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی است و این دستاورد بزرگ را در همه عرصه ها از جمله بهداشت، درمان، آموزش و کاهش شاخص های مرگ و میر مادران، کودکان و گروه های آسیب پذیر می توانیم مشاهده کنیم.

وزیر بهداشت با طرح این پرسش که  آیا باید به دستاوردهای بزرگ حوزه آموزش اکتفا کنیم یا باید چالش های پیش روی آن را بررسی کنیم؟  گفت: امروز برای تحول در آموزش علوم پزشکی دور هم جمع شده ایم و اولین چالش آموزش پزشکی کشور، توسعه بی رویه ای در مجموعه ای است که در مواردی برای ما، عامل قدرت است البته در بسیاری موارد، توسعه بر مبنای، نیاز، منطق و استدلال صحیح نبوده است و یکی از مواردی که باید به آن بپردازیم، توجه بیشتر به توسعه مبتنی بر آمایش سرزمین است.

وی ضمن انتقاد از ضعیف بودن جامعه محور بودن آموزش ها در علوم پزشکی، خاطرنشان کرد: هنوز هم دانشجویان را جامعه محور تربیت نمی کنیم و جایگاه بیمارستان محور بودن آموزش، قوی تر از جامعه محور بودن آموزش است و هنوز با توجه به اینکه مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، بیشتر از دهه های گذشته است اما دانش آموختگان علوم پزشکی، کمتر با مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، آشنایی دارند. 

نمکی گفت: هنوز دانشجویان دندانپزشکی به جای جامعه محور تربیت شدن، یونیت محور تربیت می شوند و به همین دلیل، وضعیت سلامت دهان و دندان در کشور، نامناسب است و شاخص ها دلپذیر نیست و یا پرستاران به جای اینکه در جامعه آموزش ببینند، در کنار تخت بیمارستان، آموزش می بینند.

وزیر بهداشت با اشاره به عدم تناسب تعداد دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی نسبت به مقاطع پایه، گفت: تعداد زیادی از رشته هایی در کشور توسعه یافته اند که فارغ التحصیلان بیکاری به مجموعه نظام ارائه خدمت، تحمیل می کنند و اگر بتوانیم به این سوال منطقی پاسخ دهیم که چه کسی را با چه سطحی از مهارت، در چه زمانی در کجا با چه هزینه ای توسط چه کسی و برای کدام جایگاه نظام ارائه خدمت باید تربیت کنیم، بسیاری از مشکلات ما حل می شود. 

وی از عدم انطباق آموزش های علوم پزشکی با ماهیت اقلیم و سرزمین، تاریخ و فرهنگ کشور به عنوان یکی از چالش های آموزش علوم پزشکی یاد کرد و گفت: دانشجویان، بسیاری از کتاب ها و مراجع را به خوبی می خوانند اما بزرگان کشور از جمله ابن سینا، رازی، حافظ، سعدی، مولانا و فردوسی را خوب نمی شناسند و به همین دلیل، دانشجویان، دچار بی خویشتنی می شوند و بعد از فارغ التحصیلی، احساس دلتنگی برای وطن، آنها را آزار نمی دهد.

نمکی ادامه داد: متاسفانه فارغ التحصیلان علوم پزشکی، تک بعدی تربیت می شوند و این افراد خیلی راحت نمی توانند با بیماران ارتباط برقرار کنند و رابطه عرفانی، عاطفی و معنوی سخت برای او برقرار می شود که یکی از ضعف های آموزش عالی کشور است. 

وزیر بهداشت در خصوص ورود نخبگان دوره پزشکی عمومی به دوره های تخصصی، گفت: چندی پیش در نشستی در یکی از کمیسیون های مجلس شورای اسلامی در این مورد، بحث های فنی و کارشناسی مطرح شد و یکی از نمایندگان، از قول بنده مصاحبه و اعلام کرد که "بنده مخالف ورود دانشجویان نخبه دوره طب عمومی به تخصص هستم" اما این یکی از موارد ایجاد تشویق و ترغیب است که بتوانیم از دانشجویان برتر برای رفتن به دوره های تخصصی به عنوان یک فاکتور تشویقی استفاده کنیم و قطعا بنده با آن موافق هستم.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم برای جامعه محور تربیت شدن پزشکان گام برداریم، باید دوره های آشنایی با نظام ارائه خدمت را بگذرانند و بر روی طرح هایی کار می کنیم که غیر از نخبگان که می توانند در دوره های تخصصی تحصیل کنند، بتوانیم در نظام آموزش پزشکی کشور، سیستمی را طراحی کنیم که به ازای هر سال ماندگاری پزشک عمومی در مناطق کمتر برخوردار، برای ورود به دوره رزیدنتی امتیازی را برای او در نظر بگیریم.

نمکی تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات آموزش پزشکی در کشور، طولانی بودن و گران قیمت بودن دوره های آموزشی است و برخی از آموزش ها و مهارت ها در دوره پزشکی، منطبق با نیازهای نظام ارائه خدمت نیست. 

وزیر بهداشت یادآور شد: بزرگترین نقطه قوت دانشگاه های علوم پزشکی از نظر بنده، درآمیختگی و ادغام آموزش با نظام ارائه خدمت است و تا زمانی که وزیر بهداشت باشم، اجازه نخواهم داد که بین آموزش پزشکی و نظام ارائه خدمت، انفکاک و جدایی رخ دهد و یقینا به عنوان یک نقطه ارزشمند از آن استفاده خواهیم کرد اما نباید بگذاریم که رییس دانشگاه علوم پزشکی، به دلیل اعتبارات درمان و مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی و بیمه از بحث آموزش و پژوهش غافل شود.

به گزارش وب دا وی در پایان اضافه کرد: نباید کیفیت آموزش، قربانی کمیت و کم حوصلگی رییس دانشگاه علوم پزشکی به دلیل گرفتاری های بهداشتی و درمانی شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.