سواد سلامت روان در کشور رشد کافی نداشته است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، احمد حاجبی گفت: کیفیت برگزاری جشنواره از استاندارد بالایی برخوردار بود و در مدیریت برگزاری و داوری جشنواره رییس و معاون فیاپ "فدراسیون بین المللی هنر عکاسی" حضور داشتند.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: تعداد عکس هایی که به جشنواره ارسال شده، تعداد کشورهای شرکت کننده و هنرمندانی که به جشنواره عکس ارسال کرده اند در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.

حاجبی گفت: این جشنواره بین المللی که به همت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان هر دو سال یکبار برگزار می شود توانسته خود را به خوبی در منطقه و جهان معرفی کرده و مخاطبان زیادی را جذب کند.

وی افزود: یکی از خروجی های ارزشمند این جشنواره کتابی است که از عکس ها در پایان جشنواره منتشر می شود، این کتاب می تواند به عنوان یک محتوا برای انتقال پیام های مورد نظر در حوزه سلامت روان به مخاطبان استفاده شود که با توجه به جذابیت عکاسی انتظار می رود همچون گذشته مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درخصوص اهداف برگزاری این جشنواره گفت: یکی از مهمترین مشکلات در عرصه سلامت روان، انگ ناشی از مشکلاتی است که در این حوزه وجود دارد و باعث می شود مردم کمتر تمایل داشته باشند مشکلات روانشناختی خود را مطرح کرده یا به متخصص سلامت روان برای دریافت خدمت مراجعه کنند. 

حاجبی خاطرنشان کرد: البته در سال های اخیر با انگ زدایی هایی که انجام شده است، مردم راحت تر از گذشته به متخصص حوزه سلامت روان مراجعه می کنند ولی باز هم در مقایسه با بیماری های جسمی عموم جامعه تمایل کمتری برای مراجعه به روان شناس یا روانپزشک دارند.

وی اضافه کرد: گاهی اوقات این امر به دلیل پایین بودن دانش مردم در زمینه سلامت روان و نگرش غلط آنان به این حوزه است. براساس مشاهدات ما در حوزه دریافت خدمت و تجربیاتی که در کشورها وجود دارد، سواد سلامت روان در کشور رشد کافی نداشته و انتظار داریم که با مداخلاتی بتوانیم به مرور زمان با برداشتن انگ یا کاهش آن، رفتارهای جستجوی کمک و حمایت طلبی از سوی گیرندگان خدمت در حوزه سلامت روان را تقویت کنیم.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم به این هدف برسیم نیاز داریم از شیوه ها و ابزارهای مختلفی استفاده کنیم. یکی از این شیوه ها استفاده از هنر عکاسی است که می تواند با جذابیت هایی که دارد شیوه مناسب و جذابی برای طرح موضوعات مختلف در حوزه سلامت روان باشد.

حاجبی افزود: در این راستا معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان از سال 89 اقدام به برگزاری جشنواره عکس کرده است که سه دوره اول آن به صورت ملی و دو دوره اخیر آن به صورت بین المللی برگزار شده است.

به گزارش وب‌دا وی در پایان اضافه کرد: این جشنواره در دو شاخه رقابت عکس آزاد و رقابت در زمینه عکس هایی با موضوع سلامت روان برگزار می شود. یکی از نکات مهم نیز حمایت و همکاری خوب دفتر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی در ایران با این جشنواره است.

گفتنی است، برگزاری نمایشگاه و مراسم اهدای جوایز برگزیدگان جشنواره بین المللی عکس در سلامت روان روزهای 14 و 15 اردیبهشت در زنجان خواهد بود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.