شیب رو به افزایش سزارین متوقف شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، قاسم جان بابایی با بیان این که قرار بود ۱۸۰۰ اتاق تک نفره زایمان در کشور ایجاد شود، گفت: تاکنون ۹۵ درصد این اتاق‌ها به بهره برداری رسیده‌اند. باید توجه کرد که اقدامات وزارت بهداشت برای ترویج زایمان طبیعی شیب رو به افزایش سزارین را متوقف کرد و مردم را به سمت انجام زایمان طبیعی سوق داده است. البته ما انتظار نداریم که سزارین به سرعت کاهش یابد. چرا که مردم همچنان تک فرزند یا دو فرزند هستند و سن ازدواج و فرزند آوری نیز بالا رفته که این موضوع ریسک فرزند آوری را افزایش می‌دهد.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر در کشور ۴۹ درصد زایمان‌ها به روش سزارین و ۵۱ درصد به روش طبیعی انجام می‌شود. البته این آمار استان به استان متفاوت است به طوری که استان‌های شمالی و تهران که بالاترین میزان سزارین را داشتند توانسته‌اند به خوبی آن را کنترل و زایمان طبیعی را ترویج دهند.

وی افزود: ۶۰ درصد سزارین‌های کشور سزارین تکراری است، بنابراین ما باید بر روی فرهنگ مردم کار کنیم. در حال حاضر در همه مراکز کشور زنان از ۲۰ هفتگی دوران بارداری به بیمارستان می‌آیند و آموزش‌های مرتبط با زایمان طبعی را سپری می‌کنند. البته باید توجه کرد که اگرچه زایمان سزارین سریع‌تر انجام شده و مادر هم متوجه زایمان نمی‌شود، اما دوران بازگشت به حالت طبیعی در زایمان سزارین طولانی‌تر است. همچنین سزارین میزان بستری نوزاد در بخش‌های ویژه را بیشتر می‌کند.

جان بابایی گفت: این درحالی است که با زایمان طبیعی نوزادان کمتر در بخش‌های ویژه بستری می‌شوند، ریسک عفونت و بیماری در آنها کمتر است و از طرفی باید بدانیم که برای ترویج زایمان طبیعی فقط رایگان کردن آن و ایجاد ساختمان‌های مناسب ملاک نیست، بلکه باید فرهنگ مردم تغییر کند. در حال حاضر در دنیا برای انجام زایمان طبیعی ماما به خانه افراد می‌رود.

به گزارش ایسنا معاون درمان وزارت بهداشت در پایان اضافه کرد: در همه جای دنیا ماما مسئول یک مادر باردار است. در مراکز بهداشتی ما هم ماماها با ارائه مشاوره به مادران به آنها کمک کرده و تمام مراقبت‌ها توسط ماماها انجام می‌شود و متخصصین زنان نیز در کنار آنها فرایند را مدیریت می‌کنند. ما در هر کجا که در زمینه ترویج زایمان طبیعی توفیق داشتیم، نقش ماماها بی‌بدیل بوده است. در عین حال برای ترغیب ماماها به انجام زایمان طبیعی نیز مشوق‌هایی در نظام پرداخت در نظر گرفته شده است.

پایان پیام/

2 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.