مردم در ایران ۲ برابر کشورهای هم سطح خود اهدا خون انجام می‌دهند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی اکبر پورفتح الله در حاشیه چهارمین همایش بانک خون بیمارستانها و مراکز درمانی استان بوشهر در گفت وگو با ایرنا افزود: با 2میلیون و یکصد هزار واحد اهدا خون که براساس جمعیت کشور معادل 27واحد خون به ازای هر هزار نفر جمعیت می رسد در زمینه تامین خون کافی پاسخگوی بیماران هستیم. ‎این رقم در کشورهای اتحادیه اروپا 33 واحد خون به ازای هر هزار نفر جمعیت است و در کشورهای با شاخص رشد متوسط که ما در آن دسته قرار داریم 13 واحد به ازای هر هزار نفر جمعیت است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور ادامه داد: مردم در ایران 2 برابر کشورهای هم سطح خود اهدا خون انجام می دهند و این شاخص بسیار نزدیک به اروپا است.

پورفتح‌الله گفت: سال گذشته یک میلیون پلاسمای مازاد برمصرف بیمارستانی را فرستاده و با استفاده از پالایش گرهای اروپایی تبدیل به دارو کردیم و به کشور برگردانده و مورد استفاده قرارگرفته است.

‎وی اضافه کرد: براساس مطالعه های انجام شده و براساس ژنوم ویروسهای اچ آی وی، هپاتیت بی، هپاتیت سی، پاراویروس بی 19 و هپاتیت آ میزان رخداد عفونت ها در ایران هم سطح اتحادیه اروپاست که این دستاورد بزرگی برای کشور به شمار می رود.میزان رخداد عفونت ها در ایران از آمریکا کمتر است و این نشان می دهد ما در زمینه کفایت و سلامت خون کار بزرگی انجام داده ایم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به تغییرات فرایندی در روش اهدا خون اضافه کرد: یکی از این تغییرات فرایندی در روش اهدا خون است و به جای اینکه فرد خون اهدا کند و بعد فرآورده های مختلف از آن گرفته شود این امکان وجود دارد که به صورت مستقیم جداسازی فرآورده ها انجام شود.

پورفتح الله اضافه کرد: امروز در دنیا اهدای پلاسما، اهدا پلاکت و گلبول قرمز به روش اهدا مستقیم وجود دارد که در این زمینه سرمایه گذاری بزرگی در کشور انجام شده است. درتمام مراکز استانی امکان اهدا پلاکت و در 15 استان کشور نیز امکان اهدا پلاسما فراهم شده است.

‎وی تصریح کرد: در زمان حاضر بخش عظیمی از داروهای مشتق از پلاسما معادل 60 درصد از پلاسمای ایرانی تامین می شود و امید می رود با گسترش فرهنگ اهدا و مراکز اهدای پلاسما در سطح کشور تا سال 1400، ‎100 درصد داروهای مشتق از پلاسما با استفاده از پلاسمای ایرانی تامین شود، به این معنی که مثل خون و فرآورده های خونی در داروهای مشتق از پلاسما بتوانیم به خودکفایی برسیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در خصوص بیشترین اهدا کنندگان خون گفت: در زمان حاضر 95 درصد اهدا کنندگان آقایان و تنها پنج درصد را بانوان تشکیل می دهند، این درحالی است که در اروپا 50 درصد از اهداکنندگان را بانوان تشکیل می دهند.

‎پورفتح الله بر ضرورت فرهنگ سازی و تغییر نگاه نسبت به اینکه خانم ها نیز می توانند از اهدا کنندگان مستمر باشند تاکید کرد و گفت: براساس بررسی ها خونی که خانمها اهدا می کنند به دلیل حساسیت بیشتری که در تغذیه و مراقبت فردی دارند ارزشمند است.

وی تاکید کرد: از سال 2010 از طرف سازمان بهداشت جهانی توصیه شده که نظام های سلامت کشورهای دنیا باید مدیریت خون بیمار را اعمال کنند، خون و گلبول قرمز با توجه به اینکه حجم بالایی ازآنتی ژن های بیگانه را از فردی به فرد دیگر منتقل می کند در واقع نوعی پیوند است که باید در استفاده از این ماده حیاتی دقت بسیار درنظر گرفت.

‎مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: در مدیریت خون بیمار اقداماتی برای مدیریت خون صورت گیرد تا خونریزی به حداقل رسیده و نیاز به خون به صفر یاحداقل برسید این موضوع می تواند طول مدت بستری، مرگ و میر و عوارض ناشی از تزریق خون به شدت کاهش یابد. درواقع هدف از مدیریت خون بیمار درمان کم خونی و رفتن به سمت انتقال خون محافظه کارانه یعنی استفاده از خون باحداکثر دقت و توجه درصورت نیاز است.

پورفتح الله ادامه داد: مصرف پلاکت در کشور در10 سال گذشته از 400 هزار واحد در سال به یک میلیون و 200 هزار واحد رسیده است و در زمان حاضر به سمت اهدای مستقیم پلاکت حرکت می کنیم. با توجه به اینکه هر واحد پلاکت معادل 6تا هفت واحد پلاکت معمولی است می توانیم نیاز کشور را تامین کنیم و از سال گذشته با مجهز کردن مراکز به امکانات اهدا پلاکت کمبودی در این زمینه نداشتیم.

‎وی اضهار کرد: میزان اهدا کنندگان مستمر خون در کشور بالای 60 درصد است و تلاش می شود تا سال 1400 این آمار به بالای 90 درصد برسد.

‎در ادامه نرگس عبیدی مدیرکل انتقال خون استان بوشهر نیز گفت: در چهارمین همایش استانی بانک انتقال خون در زمینه مصرف خون بیمارستانی، کاهش هزینه درمان بیماران، استاندارد سازی مصرف خون و فرآورده های آن و مصرف بهینه خون بحث و گفت وگو می شود.

وی  افزود: از نظر اهدا کنندگان مستمر استان بوشهر رتبه دوم و از نظر اهدا خون رتبه پنجم کشور را دارد.میانگین اهدا خون در استان بوشهر 27 در هزار است این درحالی است که این آمار در کشور 31 در هزار است.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر  ادامه داد: ذخیره خون جهت ماه مبارک رمضان در استان بوشهر مطلوب است و از مردم شریف استان می خواهیم دراین ماه عزیز درکنار نیازمندان خون مثل همیشه یاری رسان باشند.

به گزارش ایرنا عبیدی در پایان گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده با انتخاب بیمارستان معین در شمال و جنوب استان در حالت اورژانس و بحران زمینه تامین خون از این بیمارستانهای معین فراهم شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.