میانگین هزینه دارویی ایران ۲ برابر میانگین جهانی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید مرتضی خاتمی راهکار این موضوع را صرفه جویی و کاهش مصرف خود سرانه دارو خواند و افزود: دارو کالای راهبردی و کلیدی بشمار می رود و بر این اساس نیز حساسیت ویژه ای دارد و لذا برنامه ریزان و سیاستگذاران باید به این حوزه توجه بیشتری داشته باشند. 

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: متاسفانه منابع تخصیصی در این حوزه به درستی هزینه نمی شود، با توجه به حساسیت موضوع باید داروهای اساسی که عمده آنها بیولوژیک بوده و با فناوری های نوین تولید می شوند را در کشور تولید کرد تا نیاز به خارج در این حوزه کاهش یابد. 

خاتمی گفت: در حال حاضر به لحاظ تعدادی و حجم، 97 درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود اما برای سه درصد باقیمانده بیش از 2 برابر داروهای تولید داخل هزینه پرداخت می شود. 

وی افزود: خوشبختانه مسئولان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با درک حساسیت این مهم بطور روزانه کمبودهای این بخش را به دقت رصد می کنند. مسئولان بانکی و ارزی کشور نیز با درک این حساسیت بتوانند به موقع و بصورت منظم ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه دارویی را تامین کنند. 

به گزارش ایرنا نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان اضافه کرد: بی توجهی به این امر موجب آسیب به صنعت دارویی کشور می شود و تا کنون با ساز و کارهای اتخاذ شده مشکل جدی در این حوزه وجود نداشته است، لازمه تحقق وضعیت مناسب این است که دست اندرکاران حوزه بانکی، وزارت صمت و متولیان حوزه تخصیص ارز به حوزه دارویی کشورمان بیش از گذشته توجه جدی داشته باشند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.