تدوین و اجرای برنامه شبکه جامع درمان بیماران خاص در وزارت بهداشت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حنطوش‌زاده به مناسبت روز جهانی تالاسمی  با بیان اینکه بر اساس سامانه وزارت بهداشت ۱۸ هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی در ایران زندگی می‌کنند، گفت: ما بیماران را در سامانه که در وزارت بهداشت داریم ثبت می کنیم البته برخی از بیماران به عنوان ناقلین علامت‌دار ثبت شده‌اند که خدمت می‌گیرند، اما دارو مصرف نمی‌کنند.

رئیس اداره تالاسمی وزارت بهداشت ادامه داد: اختلاف اندک آمار وزارت بهداشت و انجمن تالاسمی به دلیل بیمارانی است که ناقل محسوب شده، اما دارو نمی‌گیرند. ۱۴ هزار و ۶۰۰  بیمار تالاسمی ماژور، بیماران تالاسمی متوسط ۲ هزار و ۸۰۰ نفر و سیکلسل ۶۰۰  بیمار و  سایر اختلالات مشابه تالاسمی یا هموگلوبینی ۵۰۰ بیمار هستند.

وی به شعار روز جهانی تالاسمی در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد و گفت: ایجاد شبکه‌های ارتباطی برای بیماران تالاسمی جهت دسترسی همگانی بیماران به خدمات مراقبتی و درمانی، شعار روز جهانی تالاسمی در سال ۲۰۱۹ انتخاب شده است.

حنطوش‌زاده گفت: سالهاست که دسترسی خدمات به بیماران تالاسمی در تمام استان‌ها ارائه می‌شود و خدمات در کلان شهرهایی، چون تهران متمرکز نشده است و در استانی، چون سیستان و بلوچستان به دلیل آمار بالای تالاسمی و وسعت جغرافیایی خدمات در شهر‌ها نیز ارائه می‌شود تا بیماران بتوانند خدمات مناسب دریافت کنند.

رئیس اداره تالاسمی وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه شبکه جامع درمان بیماران خاص از جمله بیماران تالاسمی در وزارت بهداشت تدوین و اجرایی شده است، گفت: سال گذشته این شبکه آغاز به کار کرد و تعدادی مراکز جامع خدمات بیماران خاص راه‌اندازی شد و این شبکه مطابق با شعار امسال فدراسیون جهانی تالاسمی در ایران به بیماران خدمت‌رسانی می‌کند.

وی افزود: ۸۳ مرکز جامع درمان بیماران خاص در کشور خدمت‌رسانی می‌کنند که تجهیزات این مراکز به کمک هیأت امنای ارزی تأمین می‌شود و به تدریج شبکه جامع درمان بیماران خاص تجهیز و تکمیل می‌شود.

حنطوش‌زاده اضافه کرد: ما ۵ خدمت در مراکز جامع بیماران خاص ارائه می‌کنیم که بیماران مبتلا به تالاسمی یکی از گروه‌هایی هستند که از این مراکز خدمت می‌گیرند. پزشکان در مراکز جامع بیماران خاص یا باید متخصص خون باشند یا دوره‌های مرتبط با بیماری‌های تالاسمی را دیده باشند و در این مراکز به بیماران خدمت‌رسانی کنند.

رئیس اداره تالاسمی وزارت بهداشت درباره دارورسانی به بیماران تالاسمی، اظهار کرد: دارو‌های بیماران تالاسمی در مراکز جامع بیماران خاص ارائه می‌شود تا بیماران مجبور نباشند به کلانشهر‌ها مراجعه و داروی خود را تهیه کنند همچنین فیزیوتراپی، تزریق خون و فرآورده‌های خونی و خدمات دندانپزشکی و توانبخشی در مراکز جامع بیماران خاص به بیماران تالاسمی ارائه می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان گفت: برنامه عملیاتی ما تا پایان سال ۹۸ این است که در شبکه درمان بیماران خاص حداقل این ۵ خدمت به بیماران تالاسمی در این ۸۳ مرکز درمان بیماران خاص ارائه شود. در مراکز جامع که حداقل ۱۰ مرکز هستند اعمال جراحی نیز برای بیماران انجام می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.