عملیاتی شدن سطح یک نظام ارجاع پزشکی از ابتدای تیر ماه برای پزشکان عمومی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا رئیسی شب گذشته در نشستی با هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مشهد 'پرونده الکترونیک' کارآمد را اولویت و زمینه اجرای مناسب برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده ذکر و بیان کرد: در قالب این پرونده می توان با ایجاد دستورالعمل 'برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع' را اجرایی کرد. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین از تلاش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اجرای برنامه نظام ارجاع قدردانی و بیان کرد: این دانشگاه با توجه به شرایط و ویژگیهای خاص خود قابلیت اجرای برنامه نظام ارجاع به شکل کامل حتی در سطوح دو و سه را نیز دارد. 

وی افزود: تکریم و رضایت مندی گیرندگان و ارائه دهندگان خدمت باید در برنامه نظام ارجاع مورد توجه قرار گیرد و در این راستا باید ضمن ایجاد نظام نوبت دهی مناسب در مراکز درمانی، نتایج این برنامه برای مردم و ارائه دهندگان خدمت قابل لمس باشد.

رئیسی بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نیز در اجرای برنامه نظام ارجاع پزشکی تاکید و بیان کرد: با این اقدام می توان ضمن جلوگیری از ایجاد محدودیت برای گیرندگان خدمت و افزایش رضایت مندی، از ازدحام و افزایش بار در مراجعه بیماران به مراکز دولتی نیز پیشگیری کرد. 

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دانشگاههای پیشرو در اجرای برنامه نظام ارجاع محسوب می شود زیرا تنها دانشگاه علوم پزشکی در کشور است که توانسته تمامی کلینیکهای ویژه را وارد مدار برنامه نظام ارجاع و شبکه ارجاع کند. 

وی افزود: هم اینک تمامی کلینیکهای ویژه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد وارد چرخه برنامه نظام ارجاع شده اند و نظام اچ.آی.اس مراکز درمانی نیز در این کلینیکها اجرایی شده است. 

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین 'نسخه نویسی الکترونیک در سطح یک' را از دیگر موارد ضروری در اجرای برنامه نظام ارجاع اعلام و بیان کرد: این مهم نیز هم اینک به شکل مطلوبی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرایی شده است. 

جان بابایی بر لزوم ورود بخش خصوصی به عرصه اجرای نظام ارجاع پزشکی تاکید و بیان کرد: باید تلاش شود به صورت گام به گام این برنامه در بخش خصوصی نیز اجرایی شود. در مرحله نخست سطح یک و دو خدمات به ویژه در شهرستانهای زیر پوشش باید وارد این برنامه شود. 

وی اضافه کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در مرحله نخست بخش خصوصی در شهرستانهای کاشمر، بردسکن و خلیل آباد خراسان رضوی باید وارد چرخه نظام ارجاع شود و به ترتیب در دیگر شهرستانهای استان نیز این طرح اجرایی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته برنامه نظام ارجاع تا پایان امسال در سطح استان خراسان رضوی به شکل کامل اجرایی می شود. 
دکتر محمدرضا دارابی برنامه نظام ارجاع را دارای نقش موثر در صرفه جویی منابع مالی و نیروی انسانی ذکر و بیان کرد: اگر نتوان این برنامه را به شکل کامل در سطح یک اجرا کرد بطور حتم در سطوح بعدی نیز نمی توان انتظار موفقیت آن را داشت. 

وی تصریح کرد: برنامه نظام ارجاع هم اینک در 40 درصد مناطق زیر پوشش در خراسان رضوی اجرایی شده و برای دستیابی به تمامی اهداف برنامه، علاوه بر بیمه سلامت سایر سازمانهای بیمه گر نیز باید وارد برنامه شوند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ایجاد پنج میلیون پرونده الکترونیک سلامت برای جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی از اقدامات مهمی است که برای اجرای طرح نظام ارجاع پزشکی انجام شده است. 

گفتنی است نظام ارجاع خدمات پزشکی' شیوه ای برای ارائه خدمات مناسب و موثر درمانی بهداشتی است که در قالب آن بیماران می بایست بر اساس سلسله ‌مراتب تعریف شده و مشخص به مراکز درمانی مراجع کنند. نخستین مرحله این روند مراجعه به 'پزشک خانواده' است. این شیوه با هدف 'ارتقا سلامت عمومی، جلوگیری از مراجعه مکرر و غیرضروری بیماران به مراکز تخصصی و اتلاف منابع' در قالب سطح‌ بندی خدمات درمانی اجرا می شود. 

به گزارش ایرنا فعالیت 'طرح نظام ارجاع پزشکی' از سال 1384 در مناطق روستایی و شهرهای با جمعیت زیر 20 هزار نفر آغاز شد. با اجرای طرح طی این مدت مسائلی همچون 'فقدان فرهنگ ‌سازی عمومی پیش از اجرای طرح پزشک خانواده، همزمانی اجرای طرح تحول سلامت با نظام ارجاع، مشکلات در شیوه و میزان پرداخت هزینه خدمات به درمانگران خصوصا از سوی سازمانهای بیمه گر و میزان مشارکت پزشکان عمومی' شناسایی و رفع آنها پیگیری شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.