بخشی از بی ثباتی دارو مربوط به تامین ارز است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، احمد همتی در مورد اظهارنظر وزیر بهداشت مبنی بر اینکه گره‌های تولید دارو در کشور را باز کنیم با اشاره به گره‌هایی که در این حوزه وجود دارد، گفت: ما موانع و مشکلاتی در صنعت دارویی کشور داریم که ناشی از بی‌ثباتی موجود در بازار است و هر تولیدکننده‌ای که بخواهد دایره فعالیت های خود را توسعه دهد باید در یک شرایط طبیعی و نرمال فعالیت کند و برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی را داشته باشد.

وی افزود: البته ارتباط قوی تولیدکنندگان دارو با شرکت‌ها و کارخانه‌های معتبر بین‌المللی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و این در حالی است که در شرایط کنونی این امکان وجود ندارد.

همتی گفت: بخشی از بی‌ثباتی بازار دارو به تامین ارز در این حوزه برمی‌گردد که عاملی در جهت تغییر مداوم قیمت‌ها شده است، از سوی دیگر ارتباطات بانکی هم مختل شده و باعث شده است تا شرکت‌های دارویی نتوانند مبادلات بانکی را به خوبی انجام دهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: نبود دسترسی تولیدکنندگان دارو به تکنولوژی روز دنیا از دیگر مشکلاتی است که در این حوزه وجود دارد، ضمن اینکه وجود موانعی در مسیر واردات مواد اولیه دارو نیز مشکلاتی را در حوزه صادرات دارو ایجاد کرده که ناشی از بی‌ثباتی بوده که به کشور تحمیل شده است که متاسفانه برخی در داخل نیز بر آن دامن می‌زنند.

وی اضافه کرد: اگر بتوان موانع موجود در حوزه تولید دارو را برطرف کرد، به طور قطع صنعت داروسازی کشور می‌تواند جایگاه درخوری را در سطح بین‌المللی به دست آورد، کما اینکه در شرایط کنونی 97 درصد داروهای مورد نیاز را در داخل تولید می‌کنیم که گام مهمی است که در این حوزه برداشته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت این نماینده مردم در مجلس دهم در پایان تاکید کرد: هم‌اکنون یک سری شرکت‌های دانش‌بنیان داریم که در تولید داروهای بیولوژیک و نوترکیب پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌اند که این اقدام نویددهنده این است که ایران توانایی مستقل شدن در صنعت دارو را دارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.