شیوع دیابت در دنیا با سرعت زیادی رو به افزایش است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا مهاجر تهرانی، افزود: دیابت در حال حاضر در دنیا رو به افزایش است و اکنون چیزی حدود ۴۸۰ میلیون بیمار دیابتی در دنیا داریم و به نظر می‌رسد تا ۳۰ سال آینده این رقم به ۷۰۰ میلیون نفر برسد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم ادامه داد: شیوع دیابت در دنیا با سرعت زیادی رو به افزایش است و در کشورهای پیشرفته عمدتاً افراد در سن بالا مبتلا می‌شوند، اما در کشورهای در حال توسعه مثل کشور ما متأسفانه سن ایجاد بیماری دیابت پایین آمده است.

وی افزود: در سنین اوج فعالیت افراد و زمانی که می‌توانند برای کشور و خانواده مفید باشند دچار عوارض و دغدغه‌های این بیماری می‌شوند. زندگی شهرنشینی، اضافه‌وزن، کم‌تحرکی از عواملی هستند که باعث افزایش بیماری دیابت در جوامع می‌شوند.

مهاجر‌تهرانی گفت: از طرفی بسیاری از بیماران درباره بیماری خود اطلاع ندارند و زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که دیگر دچار عوارض این بیماری شده‌اند. حتی افرادی که از بیماری خود اطلاع دارند هم به‌خوبی آن را کنترل نمی‌کنند. کنترل بیماری دیابت فقط کنترل قند خون نیست. کنترل چربی و فشار خون، بررسی عوارض این بیماری و پیشگیری از همه آنها را نیز شامل می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: میزان مصرف انسولین بیماران دیابتی در کشور ما نسبت به کشورهای هم‌جوار بسیار پایین‌تر است و این موضوع یا به این دلیل است که پزشکان ما دیر سراغ انسولین می‌روند یا اینکه بیماران دیابتی ما آن را به‌سختی می‌پذیرند و وقتی پیشنهاد انسولین به آنها می‌شود زیر بار نمی‌روند و همین مسئله باعث می‌شود که نسبت مصرف انسولین نسبت به داروهای خوراکی در کشور ما پایین‌تر باشد.

وی اضافه کرد: همین باعث می‌شود که دیابت در کنترل نباشد و حد شاخص هموگلوبین A1C که شایع‌ترین و مهم‌ترین شاخص کنترل دیابت است بسیار بالا برود و بیمار با عوارض این بیماری مواجه شود. در واقع افراد دیابتی از انسولین می‌ترسند. آنها اغلب نگران هستند که با انسولین اضافه‌وزن پیدا کنند که این هم با رژیم غذایی مناسبی که ما در کنار مصرف انسولین می‌گذاریم، قابل پیشگیری است.

مهاجر‌تهرانی اظهار کرد: از طرفی نگران هزینه‌های آن هستند و فکر می‌کنند هر کسی که انسولین زده است بعد از آن به مشکلات بینایی و قطع پا رسیده است در صورتی که این‌طور نیست. این بیماران به‌خاطر آنکه دیر به سراغ انسولین رفتند عارضه پیدا کردند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: اینها تفکرات اشتباهی است که تغییر آنها نیاز به آموزش دارد. آموزش پزشکان در جلسات و همایش‌های تخصصی که از سراسر کشور گرد هم می‌آیند و اطلاعات آنها به روز می‌شود و هم آموزش عمومی که آگاهی افراد جامعه را نسبت به انسولین و دیابت بالا ببرد.

به گزارش مهر وی در پایان اضافه کرد: بدون شک برنامه‌های IDS که شرکت‌های خصوصی در بخش آموزش مجموعه خود برگزار می‌کنند، نقش بسیار مثبتی در فرهنگ‌سازی و ارتقای دانش روز جامعه پزشکی و بیماران دیابتی خواهد داشت و در واقع آنها با این کار، خیلی خوب از این بخش آموزش در راستای مسئولیت و رسالت اجتماعی خود استفاده می‌کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.