حوادث ترافیکی بار اجتماعی و اقتصادی زیادی بر کشور ما تحمیل می‌کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، اکبر اسلامی در پنجمین نشست هفته جهانی ایمنی جاده‌ها که امروز در دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: هر ساله حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر در دنیا بر اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند و این وظیفه مسئولین این حوزه را سنگین‌تر می‌کند.

رئیس دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: روزانه بیش از ۳ هزار درخواست برای تردد شهری اعلام می‌شود و باید بتوانیم راه‌های کنترل و مدیریت حوادث را بهبود ببخشیم.در کشور ما به طور میانگین سالانه ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین رسالت افراد مرتبط با این حوزه بسیار سنگین خواهد بود و همه باید برای کاهش این اعداد دست به دست هم دهیم و میدان را داریم این که این عدد به جایی برسد که در چنین نشستی نه از مرگ و میر از مسائل اقتصادی و اجتماعی این حوزه سخن بگوییم.

در ادامه حمید سوری رئیس مرکز تحقیقات ارتقا ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: این پنجمین دوره است که هفته جهانی از راه‌ها برگزار می‌شود سال گذشته مراسم مشابهی با شعار کاهش سرعت برگزار شد و سال با شعار حفظ جان آن‌ها برگزار می‌شود.

سوری گفت: حوادث ترافیکی بار زیادی بر کشور ما تحمیل می‌کند نه تنها بار اقتصادی بلکه بار اجتماعی و فرهنگی زیادی به همراه دارد که آسیب زیادی به جامعه وارد می‌کند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد درصد زیادی از کسانی که تحت پوشش سازمان‌های بهزیستی و امام خمینی قرار گرفتند آسیب دیدگان حوادث ترافیکی هستند. دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان متولیان سلامت مردم وظیفه دارند تا در این حوزه مشارکت کند.

رئیس مرکز تحقیقات ارتقا ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی که مدتی پیش منتشر شد نشان می‌دهد که در سوانح ترافیکی روند رو به افزایشی داریم و تعداد مصدومان این حوادث از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر رسیده است، توجه داشته باشید که حوادث ترافیکی تنها به جاده‌ها اختصاص پیدا نمی‌کنند و در معابر شهری هم شاهد مصدومیت تعداد زیادی از عابرین پیاده دوچرخه سواران و ... هستیم که اغلب به دلیل استفاده نکردن از تجهیزات ایمنی دچار آسیب می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر چیزی حدود ۱۶ هزار نفر در کشورمان بر اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست داده‌اند که بخش زیادی از ان‌ها را گروه سنی ۵ تا ۲۹ سال تشکیل میدادند؛ این گروه سنی سرمایه‌های جامعه هستند و بروز حوادث برای آن‌ها می‌توانند آسیب زیادی بر کشور ما وارد کند.
وی ادامه داد: در سال ۲۰۰۵ که حدود ۷۰ میلیون جمعیت ۱۰ میلیون خودرو داشتیم که این عدد تا سال ۲۰۱۸ به ۸۲ میلیون جمعیت با ۲۱ میلیون خودرو رسید. در همین شرایط و تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی ما از ۲۷ هزار نفر به ۱۶ هزار نفر رسیده است که نشان می‌دهد ۴۲ درصد کاهش پیدا کرده است، اما هنوز به شرایط مطلوب نرسیده است.

سوری تصریح کرد: عوامل متعددی می‌توانند در بروز حوادث ترافیکی تأثیرگذار باشد و باید تا حد امکان آن‌ها را کنترل کنیم؛ باید به فکر ایمن‌تر کردن خودرو‌ها و جاده‌ها و از همه مهمتر تغییر رفتار‌های جامعه در تعامل با ترافیک باشیم؛ اطمینان میدهم اگر رفتار ترافیکی مناسب تری داشته باشیم احتمال وقوع حادثه به شدت کاهش پیدا می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات ارتقا ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: باید به دنبال تشویق مردم برای استفاده از تجهیزات ایمنی به خصوص کلاه ایمنی باشیم؛ امیدوار هستیم روزی بتوانیم شاهد نهادینه شدن استفاده از کلاه ایمنی همانند کمربند ایمنی باشیم؛ استفاده از صندلی کودک هم از موضوعات با اهمیتی است که باید به ان توجه شود؛ در بسیاری از کشور‌ها استفاده از صندلی کودک اجباری شده و می‌تواند جان کودکان را در هنگام بروز حوادث مختلف حفظ کند.

در ادامه رنجبر نماینده سازمان بهداشت جهانی اظهار کرد: همایش امسال با موضوع حرفت را بزن برگزار می‌شود که سابقه خوبی در کشور ما دارد مدت‌های طولانی است که استفاده کنندگان از خدمات شهری می‌توانند با ارسال پیامی که رضایت یا نارضایتی خود را از امکانات حمل و نقلی اعلام کند.

رنجبر گفت: نمی‌توانیم عددی قابل قبول برای مرگ و میر ناشی از تصادفات ذکر کنیم و بگوییم این تعداد می‌تواند راضی کننده باشد باید به دنبال آن باشیم تا این عدد به صفر برسد حوادث ترافیکی و بیماری‌های غیرواگیر از جمله مهمترین عوامل مرگ و میر در کشور ما هستند در بیماری‌های غیر واگیر تنها می‌توانیم احتمال بروز بیماری را کاهش دهیم، اما مرگ و میر‌های ناشی از حوادث ترافیکی صد در صد قابل کنترل هستند این حوادث نه تنها هزینه مالی بر که بار اجتماعی سهمگینی به جامعه تحمیل می‌کند.

نماینده سازمان بهداشت جهانی ادامه داد: امیدوار هستیم به زودی شاهده روزی باشیم که این عدد به صفر برسد و هیچ کس بر اثر بروز حوادث جاده‌ای جان خود را از دست نداده یا مصدومیتی پیدا نکند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان افزود: توجه داشته باشید که در درجه اول مخاطب این شعار رانندگان مسافران و مخاطبان راه‌ها هستند که باید به مسائل ایمنی توجه بیشتری داشته باشند چه کسی بهتر از همراهان خانواده راننده می‌تواند نکات ایمنی را بر او یادآوری کنند مخاطب اصلی این شعار خود ما هستیم که باید بیش از گذشته به مسائل ایمنی توجه داشته باشیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.