مسئولان فنی حقوق بگیر وزارت بهداشت می‌شوند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی در ادامه نشست خبری بسیج ملی کنترل فشارخون بالا، در خصوص تبلیغات کالاهای مضر سلامت در صدا و سیما، گفت: تبلیغات باید بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت انجام شوند. من به عنوان وزیر بهداشت، خطی و سیاسی حرف نمی‌زنم؛ چراکه وزیر بهداشت مردم ایران اعم از اصول‌گرا و اصلاح طلب، مسیحی و کلیمی و... هستم و وزارت بهداشت را به لوکوموتیو سیاست گره نمی‌زنم؛ هرچند که دیدگاه سیاسی خاص خودم را دارم. بنابراین حرفی که درباره صدا و سیما می‌زنیم حزبی نیست، بلکه ملی است. در تبلیغات اگر مواردی خلاف پروتکل‌هایمان باشد، حتما تذکر خواهیم داد و زبان دوستی و رفاقت را به زبان خصومت ترجیح می‌دهیم. ما آنچه را که به نفع سلامت است به کمک اصحاب رسانه و صدا و سیما پیش می‌بریم.

وی درباره وضعیت استفاده از پالم در مواد لبنی، گفت: آن روز که بحث پالم در بوق و کرنا شد، موضوع یک پیام بهداشتی نبود. باید توجه کرد که یک درصد پالم در لبنیات هیچ عارضه‌ای ندارد و اگر هم داشته باشد، عارضه آن کمتر از این است که مردم لبنیات مصرف نکنند. طرح این چنینی مساله، فقط باعث ضربه به کارخانه‌های لبنیات و وحشت مردم دچار پوکی استخوان از مصرف لبنیات شد و هیچ پیام بهداشتی مفیدی نداشت.

وزیر بهداشت ادامه داد: درباره مباحث مربوط به روغن پالم همکاران ما ایستاده‌اند و در رابطه با حذف کامل آن تلاش می‌کنند. اگر هم کسی گزارشی دارد که پالم از مسیری می‌آید که ما خبر نداریم، حتما به ما اعلام کنید.

نمکی گفت: واردات پالم تحت کنترل قانونی بوده و به طور کلی پالم از لبنیات حذف شده است، اثبات شده که روغن‌هایی مثل پالم و اشباع در افزایش چربی بد نقش دارند، اما یک حد و آستانه هم دارند. یک درصد کره حیوانی یا پالم در لبنیات عامل زیان‌ده و مخرب نیست؛ بر عکس نخوردن یک پیاله ماست به مراتب خطرناک‌تر است. قطعا مصرف بالای روغن پالم یا جامد قطعا زیان‌آور است، اما استرس و روان پریشی امروز به مرتب بیشتر از پالم به مملکت آسیب می‌زند.

وی افزود: مصرف انبوه روغن پالم زیان‌آور است، اما در سطحی که اجازه دادیم در کشور در صنعت شیرینی، بستنی و... مصرف شود، مشکلی ندارد و همه استانداردهای جهانی هم آن را پذیرفتند. به عنوان مثال متاسفانه غولی از کلسترول ساختیم که مردم از مصرف موادی چون تخم مرغ فرار می‌کنند و مصرف تخم مرغ در ایران یک پنجم امریکایی‌هاست؛ در حالیکه اگر تحرک مناسب داشته باشیم و استرس‌مان کم شود، روزی یک عدد تخم مرغ مضر نیست.

وزیر بهداشت درباره پایش سلامت ‌آب‌های معدنی نیز گفت: همکاران ما مرتبا پایش و نمونه‌برداری انجام می‌دهند. امسال ۳ هزار اکیپ بهداشتی برای نظارت بر سلامت موادغذایی فعال بودند و امروز نظارت بر موادغذایی و سلامت آن ها بهتر شده و در پایان سال ۹۸ هم بهتر می شود.

نمکی درباره مسوولین فنی کارخانه های غذایی و دارویی و احتمال تخلف آنها، گفت: اگر مسوول فنی از وظایفش عدول کند، با او برخورد کرده و حتی او را به دادگاه می‌فرستیم. البته در حال تدوین طرحی هستیم که به گونه‌ای مسوولان فنی حقوق بگیر وزارت بهداشت شوند.

وی به افزایش قیمت مواد غذایی و احتمال کاهش مصرف ریزمغذی‌ها اشاره کرد و افزود: اینکه افزایش هزینه های موادغذایی موجب بالارفتن هزینه های خانوار و جایگزینی مواد غذایی مغذی با شکم پر کن ها شده است، بیراه نیست. در این زمینه بنده این موضوع را به عنوان عامل موثر در سلامت در دولت مطرح کردم و قرار شد برای اقشار کم درآمد سبد تغذیه‌ای حمایتی داده شود.

به گزارش ایسنا وزیر بهداشت در پایان درباره وضعیت فشار خون در مردان نیز گفت: زنان برخلاف مردان مرتبا سلامت خود را ارزیابی می کنند، اما سلامت مردان در کشورهایی مانند ما مغفول مانده؛ چراکه فرهنگ ما، فرهنگ مراقبت از مردان نیست.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.