غربالگری فشار خون از ۱۸ خرداد آغاز می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مهدوی با اشاره به آغاز کمپین ملی کنترل فشار خون اظهار کرد: ۲۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال ما فشار خون بالای ۱۴ روی ۹ دارند در حالی که فشار خون طبیعی برای اغلب افراد ۱۲ روی ۸ است و کسانی که فشار خون بالا دارند باید مراقبت کنند تا فشار خونشان کنترل شود.

رئیس اداره قلب وزارت بهداشت ادامه داد: در مراحل ابتدایی ابتلا به فشار خون با تغییر سبک زندگی از جمله کاهش وزن و مصرف غذا‌های سالم می‌توان خطر عوارض فشار خون بالا را کم کرد.

مهدوی با بیان اینکه فشار خون شایع‌ترین علت سکته‌های مغزی و قلبی است، گفت: سکته‌ها نیز شایع‌ترین علت مرگ در کشور محسوب می‌شود و با کنترل فشار خون خطر سکته‌ها و مرگ ومیر در کشور کاهش پیدا می‌کند.
 
وی افزود: ۴۰ درصد از مبتلایان فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند و بسیاری از مبتلایان بیماری خود را جدی نمی‌گیرند و دارو به درستی مصرف نمی‌کنند.

رئیس اداره قلب وزارت بهداشت تصریح کرد: هدف ما در کمپین ملی کنترل فشار خون شناسایی افرادی است که از بیماری خود اطلاع ندارند و یا بیماران را بیشتر مراقبت کنیم تا گرفتار عوارض مرگبار فشار خون قرار نگیرند.

مهدوی گفت: بسیج ملی به نوعی توجه مردم را به موضوع فشار خون جلب می‌کند چرا که فشار خون بالا به تدریج و بدون علامت افزایش پیدا می‌کند و زمانی ظاهر می‌شود که فرد سالم به یک‌باره سکته می‌کند.
 
وی یاداور شد: کمپین ملی فشار خون از ۲۸ اردیبهشت آغاز شده است، به دلیل اینکه در ایام ماه رمضان هستیم و در طول روزه داری فشار خون کمی افت پیدا می‌کند ما تا پایان ماه رمضان در زمینه فشار خون اطلاع رسانی می‌کنیم و از ۱۸ خرداد غربالگری فشار خون آغاز می‌شود.
 
رئیس اداره قلب وزارت بهداشت اظهار کرد: در مراکز بهداشتی و درمانی فشار خون افراد اندازه گیری می‌شود همچنین ایستگاه‌های سیار و ثابت در مناطق مختلف شهر و روستا صورت می‌گیرد.

مهدوی با بیان اینکه کمپین ملی کنترل فشار خون از سیستم‌های الکترونیکی استفاده می‌کند، گفت: با حذف کاغذ سامانه‌ای راه اندازی شده است که خود افراد می‌توانند فشار خون خودشان را اندازه گیری و در سامانه ثبت کنند همچنین نیرو‌های بهداشتی و درمانی که در پایگاه‌ها فشار خون افراد را اندازه می‌گیرند عدد فشار خون را در سامانه به صورت الکترونیکی ثبت می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: سامانه پس از ثبت فشار خون به فرد در صورت بروز خطر اطلاع رسانی می‌کند و در مراحل بعدی با پیامک و یادآوری بیماران را پیگیری می‌کنیم تا مبتلایان به فشار خون تحت درمان قرار گیرند.
 
رئیس اداره قلب وزارت بهداشت به مشارکت گروه‌های مختلف بهداشتی و درمانی در کمپین ملی فشار خون اشاره کرد و گفت: نیرو‌های بهداشتی در شبکه بهداشت، پزشکان در مطب‌های خصوصی و دانشجویان و بسیج جامعه پزشکی در کمپین ملی بسیج فشار خون مشارکت دارند.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مهدوی در پایان اضافه کرد: پانزدهم تیرماه کمپین ملی کنترل فشار خون به پایان می‌رسد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.