مصوبه منع تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان به سلامت ضمانت اجرایی دارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا رئیسی درباره فهرست کالاهای آسیب رسان به سلامت برای منع تبلیغات افزود: وزارت بهداشت بر اساس قانون وظیفه تولیت سلامت جامعه را برعهده دارد و یکی از وظیفه های وزارت بهداشت این است که هر سال کالاهای آسیب رسان به سلامت را مشخص کرده و موارد منع تبلیغ را هم به صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: البته تبلیغ این کالاها فقط از صداوسیما انجام نمی شود و تبلیغات محیطی و بیلبوردهای شهری هم برای تبلیغ استفاده می شوند.

رئیسی گفت: در سطح استان ها نیز این موضوع پیگیری می شود و ریاست کارگروه سلامت و امنیت غذایی با استانداران و دبیری آن با دانشگاه های علوم پزشکی است.در بسیاری از استان ها کارهای خوبی انجام شده و هم در صداوسیما و هم در بیلبوردهای سطح شهر، به خوبی عمل شده است. مواردی وجود داشته که در استان های مختلف قبل از اعلام این فهرست، تبلیغات محیطی این کالاها وجود داشته، اما بعد از اعلام فهرست، تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت از سطح شهر حذف شده است.

وی افزود: به هر حال این مشکل در سراسر دنیا وجود دارد. همواره یک طرف این موضوع، صنعت قرار داشته و موارد مختلفی مانند سود و مسائل مالی وجود دارد. نمونه آن موضوع دخانیات است که همواره درگیری و اختلاف بین حوزه سلامت و دخانیات وجود داشته است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: این در شرایطی است که گروه های تخصصی به موضوع کالاهای آسیب رسان به سلامت پرداختند و این یک فهرست معمولی محسوب نمی شود و اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی میزان آسیب رساندن تک تک این کالاها را بررسی کرده اند.

رئیسی در پایان تاکید کرد: مصرف کالاهای آسیب رسان به سلامت در زمینه بروز بیماری های غیرواگیر تاثیر دارند. بارها گفتیم که همه مسائل مرتبط با سلامت در اختیار وزارت بهداشت نیست و ما موظفیم وظیفه قانونی خود را در زمینه هشدار دادن انجام بدهیم و از طرفی باید سایر سازمان ها نیز با وزارت بهداشت در این زمینه همکاری کنند.

به گزارش ایرنا بیست و پنجم اردیبهشت ماه بود که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فهرست کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت برای منع تبلیغات در سال 98 را اعلام کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.