قانون مرگ مغزی با وجود ممانعت‌های اولیه شورای نگهبان از نظر قانونی تصویب شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ایرج فاضل در مراسم جشن شفا و بزرگداشت روز ملی "اهدای عضو، اهدای زندگی" که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به تاریخچه اهدای عضو در ایران، در عین حال به مشکلات ایجاد شده در زمان جنگ اشاره کرد و گفت: در آن دوره تمامی امکانات پزشکی کشور برای مجروحین بسیج شده بود و مساله پیوند جزو اولویت‌ها نبود؛ این درحالیست که به دنبال تحریم‌ها امکان دیالیز بیماران وجود نداشت و بیماران زیادی به همین دلیل جان خود را از دست می‌دادند و در این شرایط پیوند اعضا تنها راه نجات افراد بود.

پدر پیوند اعضای ایران با اشاره به آغاز پروسه پیوند از دهندگان فامیل، اظهار کرد: با این وجود منبع اهدای عضو از دهندگان فامیلی محدود بود. در این شرایط با تلاش و پیگیری‌های فراوان فتوای تاریخی اهدای عضو از مرگ مغزی از سوی امام خمینی (ره) صادر و این پروسه آغاز شد. با این حال اجرای این طرح نیازمند تصویب قانون بود؛ چراکه قضات رای خود را بر اساس قانون صادر می‌کردند. البته قانون مرگ مغزی نیز با وجود ممانعت‌های اولیه شورای نگهبان از نظر قانونی تصویب شد.

 به گزارش ایسنا وی در پایان با اشاره به برگزاری بزرگداشت روز ملی "اهدای عضو، اهدای زندگی" همزمان با سالروز صدور فتوای تاریخی اهدای عضو از مرگ مغزی، گفت: بزرگترین کار را در این پروسه، خانواده و بازماندگان فرد مرگ مغزی شده با تصمیمی بزرگ برای اهدای عضو عزیزان خود انجام می‌دهند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.