نقدینگی، چالش مهم صنعت داروسازی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، هاشمی در حاشیه نخستین جلسه هم‌اندیشی ۵ تشکل دارویی که به میزبانی انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به تحریم‌ها انتقال ارز برای واردات ماده اولیه دچار چالش شده است و صنعت داروسازی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند تا بتواند داروی مورد نیاز بیماران را تامین کند.

وی افزود: آمریکایی‌ها به دروغ می‌گویند دارو تحریم نیست، اما نقل و انتقال پول به سختی انجام می‌شود واردات مواد اولیه دارو نیز به چالشی برای صنعت دارو سازی تبدیل شده است.


رئیس انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی تامین ارز برای خرید ماده اولیه را یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت داروسازی عنوان کرد و گفت: وقتی صنعت داروسازی برای تامین ارز با چالش نقدینگی روبه رو است نمی‌تواند به موقع ارز مورد نیاز خود برای خرید دارو و مواد اولیه را تامین کند. در واقع صنعت داروسازی پس از تحریم‌ها با چالش نقدینگی، تامین و نقل و انتقال ارز روبه‌رو است.

هاشمی گفت: نقدینگی چالش مهم صنعت داروسازی محسوب می‌شود چرا که بدهی دانشگاه‌های علوم پزشکی را بیمه‌ها و بدهی شرکت‌های پخش را دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت نمی‌کنند و نقدینگی صنعت داروسازی را دچار مشکل می‌کند.

وی تصریح کرد: ۵۰ درصد گردش مالی صنعت داروسازی در حوزه دولتی است، وقتی بخش دولتی پول شرکت‌های پخش را پرداخت نمی‌کند، شرکت‌های پخش نیز نمی‌توانند بدهی خود را به تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان بپردازند و در نتیجه زنجیره تامین دارو دچار چالش می‌شود و در نهایت با کمبود روبه رو می‌شویم.

رئیس انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی تاکید کرد: باید تشکل‌های دارویی در کنار وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو دور هم جمع شوند و بدون ایجاد تنش به حل مشکلات صنعت داروسازی بپردازند تا مردم در دورترین نقاط کشور نیز بتوانند نیاز‌های دارویی خود را تامین کنند.

در ادامه احمد شیبانی رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی اظهار کرد: ما در حوزه دارو ۱۷ تشکل داریم که در بخش‌های حرفه‌ای، صنفی، آموزشی و تخصصی مشغول به کار هستند و امروز ۵ تشکل دارویی تولید کننده، وارد کننده، توزیع کننده و داروخانه‌ها دور هم گرد آمده‌اند تا به حل چالش‌های صنعت داروساز کمک کنند.

وی افزود: هدف اصلی ما اعتلا صنعت داروسازی و رونق تولید است و ما به دنبال آن بودیم تا با هم اندیشی بتوانیم دغدغه‌های صنعت داروسازی را حل کنیم.

شیبانی گفت: خوشبختانه تشکل‌های دارویی تعامل خوبی با سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت دارند و ما باید در کنار هم در سال رونق تولید تلاش کنیم تا صنعت داروسازی رونق بیشتری پیدا کند و مشکلی بر تامین نیاز دارویی بیماران نداشته باشیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی در پایان اضافه کرد: افزون بر تولید دارو ما در زمینه تولید ماده اولیه نیز رشد خوبی داشته‌ایم و صنعت تولید مواد اولیه که صنعت بالادستی در حوزه داروسازی محسوب می‌شود با پیشرفت‌های خوبی توانسته ۵۰ درصد مواد اولیه دارو را در داخل کشور تولید کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.