از لحاظ اهدای عضو در منطقه حرف اول را می‌زنیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی‌اکبر ولایتی در مراسم جشن شفا و و بزرگداشت روز ملی "اهدای عضو، اهدای زندگی" که به مناسبت بزرگداشت روز ملی اهدای عضو با حضور جمعی از مسئولان، صاحبنظران و اساتید حوزه اهدا و پیوند اعضا و خانواده‌های اهداکننده،هنرمندان،ورزشکاران و پیشکسوتان امروز در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، ضمن تقدیر از ایثار و فداکاری خانواده‌های اهداکنندگان، با اشاره به رشد سریع علم پیوند اعضا در کشور، ایران را پرچمدار پیشرفت پزشکی در طول تاریخ برشمرد و تدریس ۶۰۰ ساله کتاب بوعلی سینا در دانشکده‌های پزشکی شرق و غرب دنیا را یادآور شد.

رییس بیمارستان دکتر مسیح دانشوری تلاش متخصصان و پزشکان در حوزه پیوند و درک و فرهنگ بالای مردم در اهدای عضو را دو عامل مهم و موثر در پیشرفت سریع علم پیوند که قله پزشکی است،دانست و گفت: از نظر جمعیت و مدت شروع پیوند عضو شاید در دنیا مقام تک رقمی داشته باشیم.

وی افزود: متاسفانه هر۲ تا ۵ ساعت یک ایرانی که به دلیل بیماری‌های پیشرفته قلب ، ریه ، کلیه و کبد در لیست انتظار پیوند عضو است به دلیل نرسیدن عضو مناسب، جان خود را از دست می دهد این در حالیست که تقریبا معادل همین تعداد موارد مرگ مغزی وجود دارد که می‌توانند اهدا کننده عضو باشند و جان بیماران را نجات دهند.

ولایتی گفت: هر مورد مرگ مغزی در صورت اهدای عضو در زمان مناسب می تواند جان یک تا شش نفر را نجات دهد، اما به دلیل ناآشنا بودن عموم مردم به مفهوم غیرقابل نجات بودن بیمار مرگ مغزی و رضایت ندادن به اهدای عضو، نه تنها مورد مرگ مغزی فوت می کند بلکه شانس زندگی ۱ تا ۶ ایرانی نیازمند به پیوند عضو نیز از بین می‌رود.

رییس بیمارستان دکتر مسیح دانشوری به ۱۷۰۶ اهدای عضو در سال ۹۷ در کشور اشاره کرد و گفت: یک سوم این اهدای عضو در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شده است و در هر قسمتی از ایران که کسی نیاز به عضو داشته باشد، انتقال عضو به‌سرعت صورت می‌گیرد. ۱۰۰ ریه و ۲۵۰ پیوند قلب در این بیمارستان انجام شده و ضروری است رشته پیوند عضو را در دنیا به‌صورت پیشتاز ادامه دهیم.

وی در پایان اضافه کرد: از لحاظ اهدای عضو در منطقه حرف اول را می‌زنیم، ما پزشکان توانمند و مردمی فهیم داریم و اولین پیوند ریه حدود ۱۵ سال گذشته در کشور انجام شد و کسی که این پیوند را دریافت کرده در قید حیات است و باید دانست که اهدا و پیوند عضو می‌تواند جان بسیاری از بیماران را نجات دهد و  فرصت دوباره‌ای برای زندگی اهدا کند.

به گزارش ایسنا در پایان این مراسم از تمبر ویژه اهدای عضو با حضور علی اکبر ولایتی، رییس بیمارستان دکترمسیح دانشوری، محمد آقاجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، ایرج فاضل، مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماریهای وزارت بهداشت، دکتر سیم فروش و هنرمندانی چون احمد نجفی، علیرضا داوودنژاد و...رونمایی شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.