صرفه‌جویی در هزینه‌های نظام سلامت با کنترل فشار خون
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حیدر علی عابدی در رابطه با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون گفت: اگر به الگوی مرگ و میر نگاه کنیم، در کلیه رده‌های سنی بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان اولین علت مرگ و میر قرار داشته و فشار خون نیز علت عمده بیماری‌های قلبی و عروقی است. اکثر افراد مبتلا به پرفشاری خون علایمی ‌ندارند، اما این مشکل می‌تواند سبب آسیب به بخش‌های مختلف بدن شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: فشار خون می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای افراد ایجاد کند، فشار خون در مغز به مویرگ‌های خونی آسیب می‌رساند، در نتیجه سکته مغزی بروز می‌کند. در چشم‌ها، پرفشاری سبب آسیب به مویرگ‌های خونی و بروز اختلال بینایی و در کلیه‌ها نیز سبب نارسایی کلیه می‌شود. اگر کسی به بیماری فشار خون مبتلا باشد، با هزینه کمتر از 100 هزار تومان تحت درمان قرار می‌گیرد، اما اگر در اثر پرفشاری‌خون  دچار خون‌ریزی مغزی شود با صدها میلیون تومان هم ممکن است درمان نشود.

وی افزود: اگر بتوانیم افرادی که مبتلا به پرفشاری خون هستند را شناسایی کرده و تحت درمان قرار بدهیم، می‌توانیم صرفه جویی کلانی در هزینه‌های نظام سلامت داشته باشیم، علاوه بر این می‌توانیم از ناتوانی و مرگ و میرهای ناشی از بیماری پرفشاری خون جلوگیری کنیم.

عابدی گفت: اکثر مردم از بیماری فشار خون بی اطلاع هستند و تنها زمانی که برای درمان بیماری‌های دیگر خود به پزشک معالجه می‌کنند، متوجه پرفشاری خون خود می‌شوند، قبل از اینکه بیماری پرفشاری خون اثرات زیان بار خودش را در بدن افراد بگذارد، باید برای رده‌های مختلف سنی برنامه‌ریزی کنیم تا سالی یک بار همه احاد ملت، فشار خونشان را اندازه‌گیری کنند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون توسط وزارت بهداشت و درمان تصریح کرد: در این طرح همه افرادی که دارای بیماری پرفشاری خون باشند، شناسایی شده و با کمترین هزینه تحت درمان قرار می‌گیرند. همچنین در حین اجرای طرح کنترل بیماری فشار خون نیز  آموزش‌هایی برای پیشگیری از آن داده می‌شود.

وی با اعلام اینکه مصرف نمک در کشور ما بیش از 3 برابر استاندار جهانی است، تصریح کرد:  مصرف مواد غذایی چرب و سرخ کردنی باعث ایجاد بیماری فشار خون می‌شود. بی تردید عادات غذای نادرست و استفاده از فست فودها، چربی‌ها و سرخ کردنی‌ها زمینه‌ساز بیماری پرفشاری خون است.

عابدی تصریح کرد: رژیم غذایی صحیح در حین اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون به مردم آموزش داده می‌شود، مراقبت‌ها و پیشگیری‌ها می‌تواند در بهبود سلامتی افراد موثر باشد، افرادی که فشار خون بالایی دارند، می‌تواند به مرور زمان و با تغییر سبک زندگی بیماری خودشان را کنترل کنند، اما اگر دیر متوجه بیماری خود شوند، دچار عوارض شده و درمان سختی را خواهند داشت. 

به گزارش خبرگزاری خانه ملت این نماینده مردم در مجلس دهم در پایان ضمن تشکر و قدردانی از وزارت بهداشت و درمان برای اجرای بسیج ملی کنترل فشارخون، خاطر نشان کرد: امیدواریم مشابه این برنامه برای دیابت و سایر بیماری‌های قابل کنترل مانند سالک و بیماری‌های ژنتیکی نیز اجرا شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.