استاندارد مصرف نمک، حداکثر ۲ تا ۳ گرم در روز است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، زهرا عبداللهی با بیان اینکه مصرف بی رویه نمك، يكي از دلايل اصلي ابتلا به فشار خون بالا به شمار مي رود، درخصوص توصيه هاي كاربردي مصرف صحيح نمك، اظهار کرد: نمك، يكي از مواد مورد نياز براي سوخت و ساز بدن، انتقال پيام هاي عصبي و كاركرد صحيح عضلات در بدن محسوب می شود. در حال حاضر، مصرف نمك به خصوص ‌در غذاهاي آماده و فست فودها، در كشور ما بسیار بالا است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید براینکه استاندارد مصرف نمک، حداكثر 2 تا 3 گرم در روز است، افزود: اين در حالي است كه مصرف نمك در كشور ما در حدود 10 تا 15 گرم در روز است. 

وی افزود: مصرف زياد نمك و غذاهاي شور، يكي از عوامل موثر در افزايش فشارخون و بروز بيماري هاي قلبي و عروقي است، در صورتي كه نمك به مقدار مناسب مصرف شود و كليه ها هم سالم و داراي عملكرد خوب باشند، نمك مازاد بر نياز بدن به راحتي از راه كليه ها و از طريق ادرار دفع مي شود. اما در صورت اختلال در كاركرد كليه ها يا يكي از سيستم هاي مربوط به دفع نمك اضافي بدن، نمك مصرفي اضافي موجب تجمع آب در بدن مي شود كه نتيجه آن، ورم عمومي و يا در قسمت هايي از بدن خواهد بود.

عبداللهی گفت: نمك به مقدار محدود مورد نياز بدن است و بايد حتما مصرف شود. برای مثال، در هنگام اسهال، استفراغ و يا فعاليت شديد بدني در گرما با مصرف كمي نمك مي توان املاح از دست رفته را جبران كرد. همچنین، براي ساخته شدن اسيد معده نیز نمك لازم است. وقتي اسيد معده كم شود، هضم غذا به خوبي صورت نمي گيرد. همچنين ميكروب هاي مضر در معده و سيستم گوارش رشد مي كند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: در بسياري از دستورات اسلامي بر مصرف مقدار خيلي كم نمك در افراد كاملا سالم قبل و بعد از غذا تاكيد شده است. نمك مي تواند موجب افزايش ترشحات بزاق دهان و شيره هاي گوارشي شود و در نتيجه به هضم بهتر غذا به ويژه مواد نشاسته اي كمك كند.

وی درخصوص نكات تغذيه اي مرتبط با نمك براي پيشگيري از فشار خون بالا و بيماري هاي قلبي، اظهار کرد: در هنگام طبخ غذا باید از مقادیر اندک نمك استفاده شود، بهتر است، سرسفره از نمكدان استفاده نشود، غذاهاي كنسرو شده و بسياري از مواد غذايي بسته بندي شده و آماده داراي مقادير زيادي نمك هستند، به همين دليل بهتر است مصرف اين گونه مواد غذايي را محدود شود. 

عبداللهی ادامه داد: براي بهبود طعم غذا و كاهش مصرف نمك در تهيه غذاها به جاي نمك، از سبزي هاي تازه، سير، ليموترش، آب نارنج، آويشن و شويد استفاده شده و تا حد امکان، مصرف غذاهاي شور مانند، آجيل شور، چيپس، پفك، انواع شور، ماهي دودي، سوسيس و كالباس محدود شود. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه جوش شيرين كه براي ورآمدن و پف كردن انواع نان و كيك به كار مي رود، داراي مقدار زيادي سديم است، ادامه داد: در افرادي كه به علت ابتلا به بيماري، محدوديت مصرف نمك دارند، مصرف جوش شيرين هم بايد بسيار محدود شده يا قطع شود. همواره بايد به تاريخ مصرف نمك و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت و قيد عبارت تصفيه شده بر روي بسته بندي نمك دقت شود.

وی درخصوص مصرف نمك يددار تصفيه شده نیز گفت: نمك تصفيه، نمكي كاملا بهداشتي است كه ناخالصي هاي آن حذف شده و توصيه مي شود، نمك مصرفي مردم، از نوع يد دار و تصفيه شده باشد. نمك هاي تصفيه شده يددار، به دليل خلوص بالا، ميزان يد را بهتر و به مدت بيشتر حفظ مي كنند.

عبداللهی تاکید کرد: نگهداري وذخيره نمودن نمك يددار به مدت طولاني "بيش از يك سال" موجب از دست رفتن بخشي از يد آن مي شود. براي حفظ يد در نمك، بايد نمك را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستيكي، چوبي، سفالي و يا شيشه اي رنگي نگهداري كرد و جهت اضافه كردن آن به غذا در زمان طبخ، نمك را در انتهاي پخت اضافه نمود تا يد آن تا حد امكان حفظ شود.

به گزارش وب‌دا مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: وجود ناخالصي ها در نمك خصوصا در افرادي كه سابقه بيماري هاي گوارشي، كليوي و كبدي دارند و حتي مصرف مداوم آن در افراد سالم منجر به بروز ناراحتي هاي گوارشي، كليوي، كبدي و حتي ممانعت از جذب آهن مي شود. بنابراين توصيه مي شود، نمك به مقدار كم مصرف شده و همان مقدار كم نيز نمك تصفيه شده يددار باشد.

پایان پیام/

مطالب مشابه