بهترین راهکار برای دوری از بیماری فشارخون، تغییر شیوه زندگی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا دلاوری در مراسمی که صبح امروز در ساختمان معاونت بهداشت این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: بحث بسیج ملی کنترل فشارخون در سال ۹۸ به عنوان یکی از سیاست‌های مهم وزارت بهداشت مطرح شد، این طرح به دنبال آن است که به شناسایی، مدیریت و کنترل عوارض ناشی از این بیماری خاموش بپردازد.

دبیر اجرایی بسیج کنترل فشارخون  ادامه داد: طرح بسیج ملی کنترل فشارخون از ۲۷ اردیبهشت ماه فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون در حال خدمت رسانی به هموطنان عزیزمان است؛ بنابر برنامه ریزی‌های انجام شده، ۲ مرحله برای این طرح در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مرحله اول از ۲۷ اردیبهشت ماه تا ۱۸ خرداد ماه اجرا می‌شود و بیشتر در جهت آگاه سازی و اطلاع رسانی در بین مردم کشورمان فعالیت خواهد کرد؛ مرحله دوم که بعد از آن آغاز می‌شود، بیشتر به انجام غربالگری در خانه‌های بهداشت، مراکز سیار و سایر محل‌های در نظر گرفته شده برای کنترل فشارخون می‌پردازد، افراد مورد آزمایش قرار گرفته در صورت ابتلا به فشارخون در سیستم ثبت می‌شوند تا بتوانند تحت مراقبت‌های تخصصی قرار بگیرند.

دلاوری با اشاره به همراهی بخش خصوصی در اجرای این طرح، گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از افراد بالای ۳۰ سال در کشورمان به بیماری فشارخون مبتلا هستند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۲۹ درصد از بانوان و ۲۶ درصد از آقایان بالای ۳۰ سال با این اختلال دست و پنجه نرم می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: بیماری فشارخون را بیماری خاموش می‌نامند چرا که در اغلب موارد بدون علامت ظاهری فرد را درگیر می‌کند و می‌تواند عوارض جبران ناپذیری مثل سکته‌های قلبی و مغزی، نارسایی‌های قلبی، نارسایی کلیه و غیره را به همراه داشته باشد، بنابراین نیاز است تا با غربالگری مداوم این بیماری را کنترل کنیم.

وی یادآور شد: نظام بهداشتی کشور بیش از ۲ دهه است که فشارخون مراجعان را در مراکز و پایگاه‌های بهداشت کنترل می‌کند، اما هدف از برپایی چنین کمپین‌هایی افزایش آگاهی در بین مردم است، بنابر بررسی‌های انجام شده بیش از ۵۰ درصد افراد مبتلا به فشارخون از بیماری خود اطلاع ندارند و مابقی افراد مطلع هم به خوبی آن را کنترل نمی‌کنند، این در حالی است که تمامی داروها، شرایط و علم لازم را برای کنترل فشارخون داریم.

دلاوری خاطرنشن کرد: بهترین راهکار برای دوری از بیماری فشارخون، تغییر شیوه زندگی است، در حال حاضر بیماری‌هایی مثل افزایش وزن، افزایش چربی خون، کبد چرب و به طور کلی سندروم‌های متابولیک عده زیادی از افراد کشورمان را درگیر کرده است و یکی از عوامل ابتلا به فشارخون به شمار می‌رود.

دبیر اجرایی بسیج کنترل فشارخون  با اشاره به اینکه چنین کمپین‌هایی با هدف کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر و کنترل مرگ‌های زود هنگام اجرا می‌شوند، اظهار کرد: مطالعه و ارائه خدمات در حوزه فشارخون از سال ۲۰۱۷ در بسیاری از کشور‌ها فعالیت خود را آغاز کرد، تا به امروز ۳۹ کشور شامل کشور‌های آسیایی، اروپایی و آفریقایی چنین طرحی را برای فشارخون اجرایی کرده‌اند، اما این طرح با طرح در حال اجرا در کشورمان قابل غیاث نیست، اغلب آن‌ها تنها چند هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دادند و این در حالی است که طرح بسیج ملی کنترل فشارخون با هدف شناسایی همه افراد مبتلا به فشارخون و غربالگری تمامی افراد بالای ۳۰ سال اجرایی می‌شود.

وی اظهار کرد: این یک طرح ملی بوده و برای اجرایی شدن درست به همکاری بین بخشی و عزم ملی احتیاج دارد.

دلاوری با اشاره به برگزاری جلسه‌ای برای هماهنگی بین دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۱۱۴ تیم بهداشتی فعال در این طرح مشارکت خواهد کرد که ۳۸ مرکز به صورت سیار بوده و مابقی آن‌ها در مراکز ثابت خواهند بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: توجه داشته باشید ما شرایط و دسترسی افراد را برای کنترل فشارخون بهبود خواهیم بخشید و برای اجرای طرح و همراهی مردم احتیاج داریم، یکی از کار‌هایی که آن‌ها می‌توانند انجام دهند، مشارکت در طرح خود اظهاری است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۲۰۵ پایگاه، ۶۵ مرکز جامع شهری، ۱۴ مرکز جامع روستایی و ۴۰ خانه بهداشت آماده خدمت رسانی به افراد شناسایی شده در این طرح خواهند بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان دلاوری در پایان گفت: مهمترین بحث، شناسایی این افراد نیست بلکه باید به دنبال پیشگیری از بروز فشارخون باشیم، باید چاقی و مصرف نمک در کشورمان کنترل شود؛ مطالعات مختلف خبر از مصرف ۹ الی ۱۱ گرم نمک در بین خانواده‌های ایرانی می‌دهند که باید به نصف این مقدار کاهش پیدا کند و در این حالت ۳۰ درصد تعداد افراد مبتلا به فشارخون کاهش پیدا خواهد کرد، همچنین ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز می‌تواند کمک چشمگیری به کنترل فشارخون داشته باشد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.