در ۱۸ سال گذشته اهدای عضو ۶۰ برابر شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مهدی شادنوش درباره روند اهدا و پیوند عضو در کشور افزود: شاخص PMP ما "تعداد اهدای عضو در یک میلیون نفر جمعیت" که نسبت به 80 میلیون جمعیت باید 40 باشد، در 2 سال گذشته یعنی 96 و 97 به طور میانگین در کل کشور 11.5 بوده و با عدد 40 فاصله زیادی دارد. عمده‌ترین مشکل در این زمینه، آماده نبودن زیرساخت‌های لازم بود که به سرعت در حال رشد است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت ادامه داد: در زمینه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی هم رسانه‌ها فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دادند. در سال 96 و 97 روند اهدای عضو در کشور ثابت بود. در پایان سال 96 و آغاز 97 مشکلات ساختاری وجود داشت که تقریبا چند ماه اول سال با این مشکلات مواجه شدیم و زمان را از دست دادیم، اما از تیر ماه 97 این مشکلات جبران شد.

وی یادآور شد: در 2 سال گذشته تعداد اهدای عضو در کشور ثابت ماند، اما در 2 ماه ابتدایی سال 98 با توجه به آماده شدن زیرساخت‌ها و جبران کمبودها و نواقص، روند رو به رشد اهدای عضو در کشور آغاز شده است.

شادنوش گفت: با وجود فشارها و مشکلاتی که به خاطر تحریم‌ها برای ما ایجاد شده و برخی از مواد و امکانات مورد نیاز پیوند عضو را تحت تاثیر قرار داده، اما با تمهیداتی که در نظر گرفته شده، روند افزایش اهدای عضو در کشور ایجاد شده و امیدواریم با توجه به فرهنگ سازی انجام شده در این زمینه، موفقیت بیشتری درباره اهدای عضو کسب کنیم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر استقبال مردم هم از اهدای عضو بالاتر رفته و امیدواریم سال خوبی را از نظر کاهش لیست انتظار برای عضو در پیش داشته باشیم.

وی افزود: در 2 سال گذشته از نظر زیرساخت‌ها مشکلاتی در زمینه نیروی انسانی ایجاد شده بود و حتی به خاطر عدم پرداخت‌ها، مراکز شناسایی و فراهم آوری عضو دچار مشکلاتی شدند که در حدود ماه‌های خرداد و تیر 97 تلاش کردیم این کمبودها را جبران کنیم، اما تا زمانی که تیم‌ها دوباره آماده شدند، حدود 5 ماه ابتدایی سال 97 روند خوبی را در زمینه اهدای عضو شاهد نبودیم. به مرور روند بهتر شد و توانستیم از لحاظ تعداد اهدا حداقل به سال 96 برسیم.

شادنوش ادامه داد: در سال 98 روند بهتری را در زمینه اهدای عضو آغاز کردیم و حتی در زمینه ترابری اعضای اهدایی هم کارهایی انجام دادیم. در این راستا قرار است پروتکل ترابری عضو در سراسر کشور امضا شود. این پروتکل با همکاری نیروی هوایی، نیروی انتظامی، پلیس راهور، سازمان اورژانس و مرکز مدیریت پیوند اجرایی می‌شود.

به گزارش ایرنا رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت در پایان تصریح کرد: در سال 98 دو مورد ترابری عضو از رشت و یزد به تهران انجام شد. قلب انتقالی از رشت در کمتر از یک ساعت و قلب انتقالی از یزد در زمان حدود یک ساعت و 20 دقیقه به تهران انتقال یافت که بر اساس استانداردهای جهانی و با توجه به فاصله این انتقال باید در کمتر از 3 ساعت انجام شود و زمان این دو عملیات کاملا قابل قبول بوده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.