بهزیستی نمی‌تواند تضمین کننده سلامت روان کل افراد جامعه‌ باشد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حسن لطفی با اشاره به وضعیت سلامت روان در کشور گفت: رسیدگی به وضعیت سلامت روان در جامعه از موضوعاتی است که باید در اولویت قرار گیرد، چرا که امروزه اضطراب‌ها و نگرانی‌های زیادی دامن گیر افراد شده که می تواند زمینه ساز مشکلات اعصاب و روان باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: نمی‌توانیم، صرفا یک اداره خاص را متولی رسیدگی به سلامت روان در جامعه بدانیم، عوامل متعددی مانند، سطح فرهنگی خانواده، سطح درآمد خانواده، آموزش و پرورش و سپس محیطی که انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند در سلامت روان افراد جامعه موثرند.

لطفی گفت: سازمان بهزیستی متولی اصلی سلامت روان در جامعه است، افراد زمانی به بهزیستی مراجه می‌کنند که در تمامی مراحل زندگی‌شان اعم از شغل، خانواده و در زندگی عاطفی شکست خورده و به یک زن آسیب دیده و یا یک معتاد کارتن خواب تبدیل شده است. با وجود اینکه سازمان بهزیستی متولی سلامت روان است، اما نمی‌توانیم مسئولت وضعیت نامناسب سلامت روان در جامعه را از جانب آن ببینیم. بهزیستی نمی‌تواند تضمین کننده سلامت روان کل افراد جامعه‌ باشد.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها تاثیر بسیار زیادی بر بهبودی سلامت روان در جامعه دارند، اظهار کرد: محیط و شرایط خانوادگی نیز می تواند عامل بهبودی سلامت روان باشد. در خانه‌ای که افراد و اعضای خانواده با هم کار و تفریح می کنند و با اتفاق نظر تصمیمات مهم می گیرند، بی تردید کودکان و نوجوانانی دارای اعتماد به نفس می پرورند. از سویی دیگر کودکان و نوجوانانی که در خانه هایی مملو از سوءظن و عیب جویی و پر تنش بزرگ می شوند، در یافتن هویت خویش و ایجاد روابط مطلوب دچار مشکل خواهند بود. نوجوان متعلق به این گونه خانه ها اغلب فراری است و احتمالا به خیابان و گروههای مختلف از جمله گروه بزهکاران پناه می برد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت این نماینده مردم در مجلس دهم در پایان اضافه کرد: یکی از مشکلات اساسی ما این است که مسئولیت همه‌ی کارها را به گردن دولت انداخته‌ایم، بنده معتقدم که این سرمایه‌های اجتماعی و مردم هستند که می‌توانند در کنترل آسیب‌های اجتماعی موثر باشند، یعنی دولت به تنهایی نمی‌تواند متولی همه امور باشد، دولت بخشی از ارکان یک جامعه است، یقیناً مشارکت اجتماعی و احساس تکلیف مردم در برابر یکدیگر می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهبود سلامت روان جامعه موثر باشد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.