روزانه ۷ تا ۱۰ نفر نیازمند عضو فوت می‌کنند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ایرج حریرچی در مراسم اختتامیه شهر نفس اظهار کرد: در کشور علی رغم رشد قابل توجه در روند پیوند اعضا اما هنوز ۲۵ هزار نفر در انتظار پیوند داریم و متاسفانه هر سه ساعت یکی از آنها و روزانه ۷ تا۱۰ نفر نیازمند عضو فوت می‌کنند.

 معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: از طرفی سالانه ۴ هزار نفر مرگ مغزی داریم که قابلیت اهدای عضو دارند و به طور متوسطه می‌توانند حداقل هشت عضو پیوندی داشته باشند.

وی با اشاره به پیشرفت پزشکی در حوزه عمل‌های پیوندی اظهار کرد: برای پیوند قلب تجربه انتقال از شهری به شهر دیگر داریم اما با وجود این شرایط، ۴ هزار نفر مرگ مغزی با پیوند موافقت نمی کنند و اگر بتوانیم حدود ۳ هزار نفر از آنها را متقاعد کنیم طی ۲ تا۳ سال لیست انتظار را به صفر می‌رسانیم هرچند که این اقدام بلند پروازانه است اما باز هم امید داریم.

حریرچی با تاکید بر اینکه برای درمان و جراحی ها به عواملی چون پزشک، روند درمان و تجهیزات نیاز داریم، گفت: در پیوند عضو عامل دیگری هم دخیل است و آن فرهنگ سازی در این مورد بوده که امیدوارم همه ما به عنوان سفیران پیوند عضو برای اقناع جامعه کمک کنیم.

در ادامه ایرج فاضل رئیس سابق سازمان نظام پزشکی و پدر پیوند اعضای ایران با اشاره به تاریخچه اهدای عضو در ایران اظهار کرد: در سال های جنگ امکانات پزشکی کشور برای مجروحان بسیج شده بود و پیوند جزو اولویت‌ها نبود و در آن زمان به دنبال تحریم‌ها امکان دیالیز بیماران وجود نداشت و به همین دلیل افراد جان خود را از دست می دادند در حالی که پیوند راه چاره بود.

وی به فرایند پیوند عضو از دهندگان فامیلی اشاره کرد و گفت: در گذشته منبع اهدای عضو از دهندگان فامیلی محدود بود و با فتوای تاریخی اهدای عضو از مرگ مغزی از سوی امام خمینی (ره) این فرآیند آغاز شد.

به گزارش باشگاه خبرگاران جوان رئیس سابق سازمان نظام پزشکی در پایان اضافه کرد: اجرای طرح نیازمند تصویب قانون بود و قانون مرگ مغزی با وجود ممانعت‌های اولیه شورای نگهبان از نظر قانونی در نهایت تصویب شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.