پیشگیری به صرفه‌ترین راه برای مقابله با بیماری‌هاست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، اکرم پورشمس، در سمینار هفته سلامت گوارش با رویکرد تشخیص زودهنگام و درمان سرطان گوارش، گفت: بقای بیماران بعد از ابتلاء در تمام سرطان‌ها به مرحله بیماری بستگی دارد و هرچه مرحله بیماری پیشرفته‌تر باشد و گستردگی تومور نیز زیاد باشد، زمان بقای بیمار کمتر خواهد شد.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش ادامه داد: هر چه تومور کوچک‌تر و محدود به ارگان خاص باشد بهتر می‌توان با آن مقابله کرد، اما اگر تومور از دیواره ارگان خارج و سایز آن نیز بیشتر شود، مرحله بیماری نیز گسترده‌تر خواهد شد و بقای بیمار کم می‌شود.

پورشمس گفت: اهمیت تشخیص زودهنگام بیماری سرطان بسیار حائز اهمیت است چراکه اگر بیماری در مراحل اولیه باشد با جراحی درمانی می‌توان جهت مقابله با آن اقدام کرد، ولی اگر تومور به سمت عروق و غدد لنفاوی پیشروی کند یا متاستاز باشد احتمال جراحی به سختی خواهد بود و یا غیر ممکن است، بنابراین موفقیت درمان در تشخیص به موقع حائز اهمیت است.

وی افزود: مردم و سیاست گذاران باید بر مسئله پیشگیری توجه زیادی داشته باشند، چون پیشگیری مقرون به صرفه‌ترین راه برای مبارزه و مقابله با بیماری‌هاست.

عضو هیئت مدیره انجمن بیماری‌های گوارش گفت با اشاره به اینکه در گام نخست آگاهی مردم و پس از آن تشخیص زودهنگام در مقابله با سرطان بسیار حائز اهمیت است، گفت: افردی که تریاک، شیره و سوخته استفاده می‌کنند در خطر ابتلا به سرطان‌های مری، معده و پانکراس قرار دارند و تاثیر مصرف این مواد مخدر در بروز سرطان روده نیز در حال بررسی است و می‌توان گفت که در کشور ما خطر سرطان زایی این سه ماده مخدر بیش از سیگار است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان پورشمس در پایان اضافه کرد: عدم استفاده از سبزی‌ و میوه‌ها و استفاده از مواد غذایی چرب، شور، سرخ شده و پخته شده در مدت زمان طولانی با دمای بالا می‌تواند در بروز بیماری سرطان دخیل باشد، همچنین عدم بهداشت دهان و دندان ارتباط زیادی با سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی دارد همچنین ابتلا به چاقی و بی تحرکی نیز در بروز سرطان در افراد نقش دارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.