هماهنگی ستاد‌های اجرایی در طرح غربالگری فشارخون
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بابک عشرتی در نشستی که صبح امروز در ساختمان این دانشگاه و با موضوع بسیج ملی کنترل فشار خونبرگزار شد، اظهار کرد: هدف اصلی سنجش افراد بالای ۳۰ سال است، اما افراد در معرض خطر هم بدون در نظر گرفتن سن مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؛ گروه اول افراد داری بیماران قلبی و عروقی هستند و فشار خون بالا احتمال بروز آسیب را در آن‌ها افزایش می‌دهد؛ گروه‌دوم مادران باردار هستند که ریسک ابتلا با فشار خون در آن‌ها بالا‌تر است و این بیماری ممکن است به بروز آسیب در مادر یا نوزاد شود؛ گروه سوم هم بیماران کلیوی هستند، چرا که با توجه به آسیب کلیه مکن است با عوارض شدید‌تری مواجه شوند پس بدون توجه به سن آن‌ها را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

معاون بهداشت دانشگاه‌علوم پزشکی ایران ادامه داد: ایستگاه‌های انجام غربالگری در این پویش ابتدا مراکز فعال دانشگاه و بعد از آن ایستگاه‌های موقتی است که به آن‌ها نیاز پیدا خواهیم کرد و با توجه جمعیت و محدوده دانشگاه علوم پزشکی ایران به ۱۱۰ ایستگاه موقت و به دنباد آن به ۶۶۰ نفر نیرو علاوه بر پرسنل خود دانشگاه نیاز خواهیم داشت.تلاش کردیم در نقاط پر جمعیت مانند فروشگاه، مساجد و محل‌های برگزاری نماز جمعه پایگاه کنترل فشار خون داشته باشیم.

وی افزود: این پویش از ۲۸ ادیبهشت فعالیت خود را آغاز کرده است و تا ۱۷ خرداد ماه با هدف اطلاع رسانی فعالیت می‌کند و از ۱۷ خرداد ماه تا ۱۵ تیر انجام غربالگری آغاز خواهد شد.

عشرتی با تاکید بر هماهنگی بین ستاد‌های اجرایی و ادارات گفت: نیرو‌های لازم برای پایگاه‌های موقت از داوطلبان این حوزه، هلال احمر، بسیج جامعه پزشکی و دانشجویان دانشگاه تامین می‌شوند؛ تا به امروز بیش از ۳۵۰ نفر برای انجام این طرح در نظر گرفته شدند و مابقی نیرو‌ها در چند روز اتی جذب خواهند شد.

معاون بهداشت دانشگاه‌ علوم پزشکی ایران تصریح کرد: افرادی که در پایگاه‌های فعالیت خواهند کرد؛ باید تحت اموزش کوتاه مدتی قرار بگیرند تا بتوانند در این پویش با ما همکاری کنند کنند؛ از دیگر اقدامات صورت گرفته جا نمایی ایستگاه‌هاست؛ تلاش کردیم در نقاط پر جمعیت مثل فروشگاه‌ها، مساجد، محل‌های برگزاری نماز جمعه و غیره پایگاه کنترل فشار خون داشته باشیم.

وی اظهار کرد: مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران شامل مناطق شهرداری ۲، ۵، ۶، ۹، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ و همچنین ۵ شهرستان شامل رباط‌کریم، بهارستان، شهریار، قدس و ملارد می‌شود، ایستگاه‌های موقت کنترل فشار خون از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب پذیرای مراجعان محترم خواهند بود و به ارائه خدمت به هم‌وطنان کشورمان خواهند پرداخت.

عشرتی خاطرنشان کرد: افرادی که تحت غربالگری قرار می‌گیرند از طریق سامانه‌ای به نام سامانه سیب که در کل کشور تعریف شده است ثبت می‌شوند، چه کسانی که به صورت خود اظهاری اقدام به ثبت نام در این طرح کرده‌اند و چه کسانی که از ایستگاه‌های کنترل فشار خون استفاده کرده‌اند تا از طریق این سامانه تحت پیگیری و ارائه خدمت قرار بگیرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ۳۱۳ پایگاه ثابت اغلب بیمارستان‌های خصوصی و دولتی، بسیاری از ادارات مرتبط با دانشگاه، ایستگاه‌های سیار در نظر گرفته شده و همکارانمان در اورژانس کشور، دانشگاه علوم پزشکی ایران را در اجرای طرح کنترل فشار خون همراهی خواهند کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه مراسم مهران ولایی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده داروخانه‌ها هم می‌توانند به عنوان یک پایگاه در طرح کنترل فشار خون فعالیت کنند. داروخانه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران و سایر دانشگاه‌ها در صورتی که شرایط همراهی با این طرح را داشته باشند می‌توانند بعد از ماه مبارک رمضان فعالیت خود را آغاز کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.