هیپوتیروئیدی درمان نشده در دوران بارداری بر سلامت مادر و نوزاد تاثیر می‌گذارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدی افزود: تیروئید، غده کوچک پروانه ای شکل کوچکی در زیر گردن و مقابل حنجره است که با تولید هورمون تیروئید دمای بدن را تنظیم کرده، بر قدرت تفکر و مغز تاثیرگذاشته، تپش قلب را نیز تنظیم و فعالیت های بسیاری از جمله سوخت و ساز و کنترل متابولیسم ها را در بدن بر عهده دارد.

کارشناس واحد تحقیق وتوسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به بیماری های تیروئید و درمان های متداول ادامه داد: از آنجاییکه بیماری تیروئید روی چرخه قاعدگی در بانوان تاثیر می گذارد، پس بر تخمک گذاری  و بروز مشکلات بارداری موثر خواهد بود.

محمدی گفت: در صورتی که سیستم ایمنی بدن باعث بیماری تیروئید شود، ممکن است سایر غدد از جمله تخمدان ها نیز درگیر شده  و منجر به یائسگی  زودرس "قبل از 40 سالگی" شود. مشکلات تیروئید در طول بارداری می تواند سلامتی مادر و نوزاد را با مشکلاتی مواجه سازد.

وی افزود: در کم کاری تیروئید موسوم به هیپوتیروئیدی، غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند و باعث کاهش بسیاری از متابولیسم های بدن می شود.

کارشناس واحد تحقیق وتوسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: علائم هیپو تیروئیدی به آرامی و اغلب طی چندین سال رخ می دهد. در ابتدا با بروز خستگی ظاهر شده و مدت ها بعد علائم و نشانه هایی مانند احساس سرما یبوست، ضعف عضلانی، افزایش وزن علیرغم نخوردن غذا، درد عضلانی، احساس خستگی، ناراحتی یا افسردگی، خشکی پوست، شکنندگی و ریزش مو، کاهش ضربان قلب، صورت پف کرده، صدای خشن، خونریزی بیش ازحد قاعدگی و افزایش کلسترول بد خون بروز پیدا می کنند.

محمدی خاطرنشان کرد: کم کاری تیروئید با قرص هایی که ساختار هورمونی شبیه به تیروئید دارند درمان می شود و احتمالا نیاز هست که قرص های تیروئید تا آخرعمر مصرف شوند و صورت تجویز و مصرف تحت نظر پزشک متخصص بسیار ایمن  و مصرف آنها حیاتی خواهد بود. 

وی اظهار کرد: هیپوتیروئیدی درمان نشده در دوران بارداری سبب  کم خونی، پره اکلامپسی "مسمومیت بارداری" وزن کم نوزاد هنگام تولد، سقط جنین و مشکلات رشدی و عدم پیشرفت مغز کودک می شود. کم کاری تیروئید میتواند  با افزایش تولید پرولاکتین یا هورمون تولید کننره شیر، مانع از تخمک گذاری شود.

کارشناس واحد تحقیق وتوسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: هورمون های بارداری باعث افزایش سطح هورمونهای تیروئید در خون میشود و از سوی دیگر هورمون های تیروئید  نیز برای رشد مغز جنین ضروری هستند. بنابراین بسیار مهم است که قبل از بارداری، بررسیهای لازم صورت گیرد. پرکاری کنترل نشده و کم کاری تیروئید هر دو می توانند مشکلاتی را برای مادر و نوزاد به وجود آورند.

محمدی ادامه داد: در بیماری پرکاری تیروئید "هیپرتیروئیدی" بسیاری از متابولیسمها و ضربان قلب سرعت میگیرد. در ابتدا ممکن است فرد علائم یا نشانه های هیپرتیروئیدی را متوجه نشود  و علائم معمولا به آرامی شروع میشوند. اما در طول زمان با سرعت گرفتن و افزایش سوخت و ساز علائم بروز میکنند. 

وی افزود: از دست دادن وزن، حتی با خوردن غذای زیاد، تپش قلب و ضربان قلب سریع یا نامنظم، احساس ناراحتی یا اضطراب، احساس تحریک پذیر، اختلال در خواب، لرزش در دست و انگشتان، افزایش عرق، احساس گرما، ضعف عضلانی، اسهال یا حرکات روده و دوره های قاعدگی سبک تر از حد طبیعی از نشانه های پرکاری تیروئید است.

کارشناس واحد تحقیق وتوسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: تغییرات در چشم مانند حالت خیرگی و بیرون زدگی، قرمزی و تحریک و در موارد شدیدتر، تیروئید چشمی از دیگر علائم پرکاری تیروئید به شمار میرود.

به گزارش ایرنا محمدی در پایان اضافه کرد: عدم درمان هیپرتیروئیدی در دوران بارداری، منجر به زایمان زودرس و پره اکلامپسی فشار خون بالا و ایجاد مشکلات در کلیه ها و سایر اعضای بدن میشود.همچنین ناگهانی و بدتر شدن علائم و سریع شدن ضربان قلب در جنین، منجر به نارسایی قلبی و دشواری تنفس یا سقط جنین می شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.