مهمترین عامل در پیشگیری از بیماری وبا رعایت بهداشت فردی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مسعود مردانی در این زمینه گفت: هر سال با گرم شده هوا شرایط برای رشد میکروب وبا در محیط فراهم شده و به همین جهت زمینه ابتلای افراد به این بیماری فراهم می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: میکروب عامل وبا فقط در انسان ایجاد بیماری کرده و از طریق مصرف آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع انسان آلوده سرایت می‌کند، همچنین ممکن است در مواردی از طریق انتقال انسان به انسان نیز صورت گیرد، از آنجایی که آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع مهمترین راه ورود میکروب به بدن انسان بود، لذا در بحث پیشگیری از بیماری رعایت بهداشت فردی ضروری است.

وی افزود: اسهال حاد آبکی و ناگهانی، عطش فراوان، دل درد و دل پیچه از علائم بیماری وبا است و در صورت مشاهده چنین علائمی باید سریع‌تر به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرد.

مردانی گفت: شستشوی کامل سبزیجات از جمله پاکسازی، انگل زدایی، گند زدایی، شستشو و آبکشی، عدم استفاده از آب‌های سطحی برای شرب و شستشوی ظروف، شستن دست‌ها پیش از صرف غذا، عدم مصرف مواد غذایی تهیه شده توسط فروشندگان دوره‌گرد، شنا نکردن در آب‌های آلوده و غیره از جمله مهمترین اقدامات در پیشگیری از بیماری وبا است و با رعایت بهداشت فردی و عموم، می‌توان وبا را مهار کرد.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: نظارت بیشتر بر تهیه و توزیع موادغذایی و آب مصرفی مردم نیز باید از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی برای مهار وبا در فصل گرما انجام شود.

وی اظهار کرد: مردم نیز باید توجه کنند که سبزیجات خام می‌تواند در زمره عوامل مستعد کننده ابتلاء به وبا باشد و برای آنکه از ابتلاء به بیماری‌های منتقله از آب و غذا مانند وبا جلوگیری کرد باید بهداشت را رعایت کنند.

در ادامه عباس رازی متخصص بیماری‌های عفونی نیز در این زمینه گفت: اطمینان از سالم بودن آب به منظور آشامیدن، پخت و پز، شستشوی ظروف و دست‌ها از موارد مهم برای پیشگیری از وبا است و افراد آب را حداقل به مدت یک دقیقه بجوشانید وسپس استفاده کنند.

رازی کوتاه کردن ناخن‌ها و شستشوی دست‌ها با آب و صابون بعد از توالت رفتن، قبل از پخت و پز و خوردن مواد غذایی، خودداری از مصرف مواد غذایی غیرمطمئن و آب ناسالم در هنگام مسافرت و گردش، نگهداری مواد غذایی در یخچال به خصوص مواد غذایی خام و پخته شده بطور جداگانه، و دفع بهداشتی فاضلاب‌ها و ممانعت از ورود آنها به رودخانه‌ها و معابر، جلوگیری از ورود حشرات به ویژه مگس و سوسک به منزل را از دیگر موارد بهداشتی مهم برای مهار بیماری وبا در فصل گرما عنوان کرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: سبزیجات و میوه‌جات ابتدا شسشتو، انگل‌زدایی و ضدعفونی شده و سپس در یخچال نگهداری شوند و نحوه ضد عفونی سبزیجات آن است که ابتدا آنها را پاک کرده و با آب سالم شستشو داده به نحوی که فاقد گل و لای باشند، سپس به مقدار مناسب آب در ظرفی تمیز ریخته و به ازای هر لیتر آب ۳ الی ۵ قطره مایع ظرفشویی اضافه کرده و خوب بهم زده تا کف کند، بعد سبزی پاک شده و یا میوه را به مدت ۵ دقیقه در محلول آب و کف قرار داده و بعد از آن با آب سالم آبکشی شود با این کار تخم انگل‌ها و باقیمانده مایع ظرفشویی از آن جدا می‌شود.

وی افزود: برای ضدعفونی و از بین بردن میکروب‌ها نصف قاشق چای خوری پودر پرکلرین را در ۳ تا ۵ لیتر آب در ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای ریخته و بهم زده تا کاملاً حل شود، سپس سبزی و میوه شسته شده به مدت ۵ دقیقه در محلول ضدعفونی کننده قرارداده تا میکروب‌های آن کشته شوند، بعدسبزی و میوه ضدعفونی شده را دوباره با آب سالم آبکشی کرده تا باقیمانده کلر از آن جدا شود و بدین وسیله سبزی و میوه سالم آماده مصرف است.سایر ضدعفونی کننده‌ها را می‌توان از داروخانه‌ها تهیه و دستور مصرف آن مطابق برچسب روی آن عمل کرد.

رازی تصریح کرد: مردم باید از سلامت آب و غذای مصرفی خود اطمینان حاصل کنند و علاوه بر ضدعفونی میوه و سبزیجات، از موادغذایی بسته بندی استفاده کرده و از مصرف موادغذایی فله که سلامت آن‌ها مورد تأیید نیست پرهیز کنند همچنین هنگام سفر و در استرحتگاه‌ها از مصرف آب‌های سطحی یا غیر شرب خودداری شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی به زنان خانه دار توصیه کرد: قبل از تهیه و طبخ غذا دست‌های خود را بشویند همچنین شست و شو دست‌ها پس از استفاده از سرویس بهداشتی از نکاتی است که همه افراد باید به آن توجه داشته باشند تا از ابتلابه بیماری‌های منتقله از آب و غذا به خصوص وبا پیشگیری کرد.

وی افزود: با توجه به خطرناک بودن و پیشرفت سریع علائم کم آبی، بیمار باید به محض شروع اسهال به پزشک مراجعه کند تا بر اساس میزان کم آبی مایع درمانی خوراکی و یا در صورت نیاز تزریقی بر اساس دستور پزشک شروع شود.

رازی خاطرنشان کرد: استفاده از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، شستشوی سبزیجات، خودداری از مصرف آب غیر بهداشتی، شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون و نگهداری بهداشتی غذاهای خانگی برای پیشگیری از ابتلاء به وبا ضروری است.

به گزارش ایرنا این متخصص بیماری‌های عفونی در مورد درمان بیماری وبا گفت: تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب توسط پزشک بر کاهش حجم و طول مدت اسهال اثرمطلوب داشته و دوره‌ی عفونت‌زایی را کوتاه می‌کند.هیچ گونه داروی ضد اسهال، ضد استفراع و ضد اسپاسم بدون نظر پزشک نباید استفاده کرد و در صورت بروز اسهال شدید سریعاً به خانه‌های بهداشت یا مراکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.