کلسترول بد (LDL) سن ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بر اساس مطالعات صورت گرفته، سطح کلسترول LDL نقش مهمی در بروز و توسعه بیماری آلزایمر دارد. لیپو پروتئین کم چگالی (LDL) در زبان عامیانه به کلسترول بد معروف است. این دسته از لیپو پروتئین‌ها کلسترول را به بافت‌های خارج کبدی انتقال می‌دهند.

بر اساس مطالعات قبلی، جهش در ژنی به نام APOE با بروز آلزایمر مرتبط است. در مطالعه دیگری ثابت شد که گونه‌ای از این ژن به نام APOE E4 میزان LDL را افزایش می‌دهد.

بروز علائم آلزایمر قبل از ۶۵ سالگی معمولاً شکلی نادر از آلزایمر است که آلزایمر زودهنگام نامیده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد این حالت معمولاً ریشه ژنتیکی دارد. ژن‌های APP، PSEN1 و PSEN2 از عوامل خطر آلزایمر زودهنگام هستند، ولی حدود ۱۰ درصد از بیماری را می‌توان به این ژن‌ها اختصاص داد و ۹۰ درصد دیگر ناشناخته است.

محققان برای بررسی عوامل بروز آلزایمر زودهنگام، نمونه خون دو هزار و ۱۲۵ نفر را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند عوامل ژنتیکی فقط ۱۰ درصد در بروز آلزایمر زودهنگام نقش دارند و سطح بالای کلسترول LDL یکی از مهمترین عوامل ابتلاء به آلزایمر در دهه ۶۰ سالگی است.

این دستاورد در پیشگیری و درمان آلزایمر بسیار مهم است و می‌تواند به توسعه روش‌های درمان مؤثری بیانجامد.

به گزارش سلامت نیوز نتایج این مطالعه در نشریه JAMA Neurology منتشر شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.