تاثیر مصرف بالای مواد غذایی بیش از حد فرآوری شده در افزایش خطر ابتلا به بیمای‌های مزمن
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، متخصصان در بررسی‌های پیشین خود تاکید کردند که مصرف میزان بالایی از مواد غذایی بیش از حد فرآوری شده برای سلامتی ضرر دارد. همچنین در دو بررسی که اخیرا انجام گرفته این موضوع تایید شده و شواهد بیشتری از ارتباط مصرف این نوع خوراکی‌ها با بیماری‌های قلبی-عروقی و تمامی عوامل مرگ و میر ارتباط دارد.

در مطالعات متعددی بر ارتباط بین مصرف بالای مواد غذایی بیش از حد فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به بیمای‌های مزمن اشاره شده‌است. سرطان، دیابت نوع دو، بیماری سلیاک و ام‌اس تنها بخشی از پیامد مصرف خوراکی‌های فرآوری شده هستند. همچنین در برخی از مطالعات آمده‌است مصرف این نوع مواد غذایی می‌تواند خطر مرگ زودهنگام را افزایش دهد.

اکنون محققان در دو بررسی بر تاثیر منفی خوراکی‌های فرآوری شده روی سلامت فرد تاکید کردند. در یک مطالعه بر خطر مشکلات قلبی-عروقی تمرکز شده است و در دیگری خطر تمامی عوامل مرگ و میر مورد بررسی قرار گرفت.

گروهی از متخصصان فرانسوی ارتباط بین مصرف مواد غذایی بیش از حد فرآوری شده و خطر بیماری‌های قلبی-عروقی را مورد بررسی قرار دادند. در این آزمایش‌ها اطلاعات مربوط به ۱۰۵ هزار و ۱۵۹ بزرگسال با میانگین سنی ۴۳ سال که بیشتر زن بودند ارزیابی شد. همچنین از این افراد درخواست شد تا به پرسشنامه‌های مربوط به الگوهای تغذیه‌ای پاسخ دهند.

این تیم تحقیقاتی خوراکی‌های مصرفی شرکت‌کنندگان را بر اساس میزان فرآوری بودن تقسیم بندی کردند. خوراکی‌های بیش از حد فرآوری شده اغلب حاوی میزان بالاتری از مجموع چربی‌ها، چربی‌های اشباع شده، قند مازاد و نمک و حاوی میزان پایینی از ویتامین‌ها و فیبر خوراکی‌ هستند.

متخصصان فرانسوی وضعیت سلامت این افراد را برای مدت ۱۰ سال تحت کنترل قرار دادند و مشاهده کردند به ازای هر ۱۰ درصد افزایش در مصرف مواد غذایی بیش از حد فرآوری شده، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی حدود ۱۲ درصد بیشتر می‌شود.

همچنین گروهی از محققان اسپانیایی در مطالعه دیگری ارتباط بین مصرف این نوع مواد غذایی را با خطر مرگ و میر ناشی از هر عاملی بررسی کردند. این محققان اطلاعات ۱۹ هزار و ۸۹۹ بزرگسال را که ۱۲ هزار و ۱۱۳ نفر از آنان زن بودند مورد مطالعه قرار دادند. علاوه بر این، نوع مواد غذایی مصرفی آنان برای مدت زمان ۱۰ سال تحت کنترل قرار گرفت.

به گزارش ایسنا در این مطالعه مشخص شد افرادی که در طول روز بیش از چهار وعده از خوراکی های بیش از حد فرآوری شده مصرف می‌کنند، ۶۲ درصد بیشتر احتمال دارد بر اثر امراض مختلف جان خود را از دست بدهند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.