شناسایی سالانه ۴ هزار نوزاد دارای مشکلات تیروئیدی در کشور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، شهین یاراحمدی با بیان اینکه این داروها و مکمل‌های کنترل و درمان تیروئید در کشور تولید می‌شوند، توضیح داد: هدف از اجرای ا ین برنامه کاهش تعداد نوزادان متولد شده به بیماری تیروئید بوده است. 

رئیس اداره بیماری‌های غدد و متابولیسم وزارت بهداشت ادامه داد: تمام  نوزادان متولد شده در کشور تحت غربالگری بیماری تیروئید قرار می‌گیرند و نمونه خون آنها برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و اگر نوزادی مشکوک به بیماری تیروئید بود به فرد نمونه‌گیر اطلاع داده می‌شود و از وی می‌خواهیم تا نوزاد را برای تایید و تشخیص بیماری به مراکز درمانی انتقال دهند. 

یار احمدی با بیان اینکه در حال حاضر ۶ هزار آزمایشگاه نمونه‌گیری فعال در سطح کشور داریم، گفت: سالانه ۴ هزار نوزاد دارای مشکلات تیروئیدی در کشور شناسایی می‌شوند که همه آنها تحت درمان قرار می‌گیرند و یک سوم آنها به نوع گذری این بیماری مبتلا هستند و دو سوم دیگر نیز باید در تمام عمر دارو مصرف کنند. 

وی افزود: تشخیص این بیماری اگر قبل از یک ماهگی انجام نشود ممکن است باعث پایی‌آمدن IQ نوزاد شود و اگر این بیماری را نتوانیم قبل از ۶ ماهگی تشخیص دهیم نوزاد ماه صددرصد عقب‌مانده خواهد شد. 

رئیس اداره بیماری‌های غدد و متابولیسم وزارت بهداشت تصریح کرد: در سراسر کشور روش‌های تشخیصی و درمانی به نوزادان ارائه می‌شود، خوشبختانه حتی یک مورد نوزاد عقب‌مانده به دلیل تشخیص دیرهنگام بیماری تیروئید در کشور نداشتیم که این موفقیت چشم‌گیری است. 

به گزارش فارس یار احمدی در پایان اضافه کرد: تمام نوزادان ایرانی و غیرایرانی در مراکز نمونه‌گیری ما خدمت دریافت می‌کنند و در صورت تشخیص به صورت رایگان تحت درمان قرار می‌گیرند، در رابطه با نوجوانان و افراد میانسال آموزش و  ارتقا سواد سلامت می‌تواند کمک زیادی به پیشگیری از این بیماری کند. همچنین در مدارس نیز مراقبین سلامت و مربیان بهداشت به طور مرتب وضعیت سلامت کودکان را بررسی می‌کند و در صورت مشاهده بیماری به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند. 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.