باید به جای ایجاد تخت و آی‌سی‌یو کاری کنیم که کار مردم به آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو نکشد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون به نقل از ایران پزشک، سعید نمکی در نشست خبری که روز شنبه با حضور خبرنگاران در ساختمان ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره ساعت کار برخی مطب‌ها که تا نیمه‌های شب باز هستند، گفت: این قدر به خودمان اجازه نمی‌دهیم که وارد موضوع جزئیات کار پزشک و بیمار شویم. در هر جای دنیا پزشک این حق را دارد که مطب را باز نگه دارد و مردم هم مراجعه می‌کنند و ما هم نباید دخالت کنیم.

وی اضافه کرد: البته سازمان نظام پزشکی به عنوان صنف به این موضوع وارد شده است ولی وزارت بهداشت به این موضوع کاری ندارد.


با تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو مشکلی نداریم

گفت: با تحقیق و تفحص حتی از کوچک‌ترین جزء وزارت بهداشت موافقم و هر دستگاهی که پاکیزه کار می‌کند باید از این موضوع استقبال کند. بحث تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو از سال گذشته وجود دارد و در بررسی‌های مختلف در کمیسیون بهداشت رای نیاورده است. وزارت بهداشت هیچ مانعی برای این موضوع نمی‌بیند.

وی افزود: سازمان غذا و دارو در اوج امضاهای طلایی هم از بسیاری جاهای دیگر در کشور پاکیزه‌تر بود، اما طبع من با هرگونه عدم شفافیت ناسازگار است و می‌خواهم همه بخش‌های تحت مدیریت من مثل آینه شفاف باشد. گلایه‌ای از بیرون سازمان غذا و دارو در زمینه قیمت گذاری و نوبت دهی وجود داشت. امروز به شدت راضی‌تر از زمانی هستم که این موضوع را مطرح کردم، اما هنوز به نقطه‌ای نرسیدم که اطمینان خاطر داشته باشم و بدانم هر شهروندی که به این سازمان وارد می‌شود، بدون پایین و بالا شدن، کار انجام می‌شود.

نمکی ادامه داد: هنوز در این زمینه به جمع بندی صد در صد نرسیدیم، اما گام‌های مثبت برداشته شده است. نباید در هیچ دستگاهی کسی این حق را داشته باشد که آرای کمیسیون‌ها را وتو کند و تصمیم‌های منطقی و عالمانه را به صورت شفاف به اطلاع مردم نرساند. هر تصمیمی که در کمیسیون‌ها گرفته می‌شود همان روز باید به اطلاع مردم برسد. در سازمان غذا و دارو به مراتب شرایط مثبت‌تر از گذشته شده است. 


پرداخت بدهی‌های تامین اجتماعی به وزارت بهداشت تا هفته آینده

وزیر بهداشت گفت: امیدواریم تا هفته آتی قسمت قابل توجهی از بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت پرداخت شود و از شرمندگی کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی بیرون بیاییم. زیرا در برخی موارد حدود ۱۷ ماه از سازمان تامین اجتماعی طلب داریم. بخشی از مشکلات تامین اجتماعی به موضوع درمان و بخشی به موارد اقتصادی بر می‌گردد. آنچه درباره مباحث اقتصادی این سازمان است به وزارت بهداشت مرتبط نیست و آنچه به موضوع درمان بر می‌گردد به طرح تحول سلامت مربوط می‌شود. این موارد مدیریت می‌شود تا هم برای سازمان بیمه سلامت و هم سازمان تامین اجتماعی موثر باشد.

وی ادامه داد: هزینه بیمه سلامت در سال‌های اخیر افزایش یافت و به دنبال این هستیم که هزینه‌های این سازمان را کاهش بدهیم و عین همین افزایش هزینه در حوزه درمان تامین اجتماعی نیز اتفاق افتاد. قسمتی از کار به معوقات سازمان تامین اجتماعی درباره خدمات دانشگاه‌های علوم پزشکی بر می‌گردد که هنوز قیمت آن را با هزینه سال‌های قبل دریافت نکردیم و از رئیس جمهوری درخواست کردیم که با فروش سهام، قسمتی از هزینه‌ها تامین شود. به دلیل احترامی که به جامعه کارگری قائل هستیم، اجازه ندادیم دانشگاه‌های علوم پزشکی خدمات به تامین اجتماعی و کارگران را قطع کنند.

نمکی بیان کرد: فقط حدود ۵۴۰ میلیارد تومان در شهر اصفهان از سازمان تامین اجتماعی طلب داریم، اما خدمات سلامت قطع نشده است.

سید کامل تقوی نژاد، معاون توسعه وزارت بهداشت نیز در این رابطه گفت: طبق قانون ۹ بیست و هفتم حق بیمه پرداختی به سازمان تامین اجتماعی باید به بخش سلامت اختصاص پیدا کند و آنچه تاکنون مشکل ایجاد کرده این است که اعتبارات این موضوع در سازمان تامین اجتماعی خرج بخش‌های دیگری می‌شود و بخش سلامت از این بابت دچار مشکل شده است.
 

فاز جدید طرح تحول سلامت

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت فرهنگسازی در زمنیه کاهش بیماری‌های غیرواگیر اظهار داشت: الگوی وزارت بهداشت در فاز جدید طرح تحول سلامت این است که به جای ایجاد تخت بیمارستان و آی سی یو و سی سی یو کاری انجام بدهیم که کار مردم به آی سی یو و سی سی یو نکشد و این موضوع را باید با کار فرهنگی بیشتر انجام بدهیم.
 

تعرفه‌های پزشکی در بخش خصوصی

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تعرفه‌های پزشکی در بخش خصوصی بیان کرد: مشکلاتی در بخش خصوصی و بیمارستان‌ها از گذشته وجود داشته و تعرفه‌ها پاسخگوی افزایش هزینه‌ها نبوده است. امسال دو کار انجام شد و قبل از پایان سال، تعرفه‌ها در دولت مصوب شد و همچنین تعرفه بخش خصوصی بالاتر از بخش دولتی تعیین شد و اینکه جوابگو هست یا خیر، به مشکلات گذشته بر می‌گردد که شیب افزایش تعرفه‌ها به دلیل رعایت حال مردم، شیب ملایمی بوده است.

نمکی ادامه داد: از همکاران خود خواستیم که امسال با توجه به دشواری‌های اقتصادی به دنبال سوددهی نباشند و ما می‌توانیم کاری کنیم که فقط زیان ده نباشند و اگر قرار به سوددهی باشد، فشار به مردم وارد می‌شود و این عادلانه نیست.

 
افتتاح پرونده الکترونیک سلامت توسط رییس جمهور

وزیر بهداشت درباره پرونده الکترونیک سلامت اظهار داشت: در سه ماه گذشته به شدت روی پرونده الکترونیک سلامت وقت گذاشتیم و همه دستگاه‌های مربوطه مشارکت کردند و قول دادم تا پایان بهار پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان تشکیل شود. بعد از ۲۵ خرداد پرونده الکترونیک سلامت برای ایرانیان توسط همه مردم ایران و حتی اتباع خارجی که به صورت مجاز در کشور زندگی می‌کنند، ایجاد و توسط رئیس جمهوری افتتاح می‌شود.

وی افزود: این فاز اول پرونده الکترونیک سلامت است. فاز بعدی آن استفاده از این ظرفیت در سیستم ارجاع و پزشکی خانواده خواهد بود که از این ابزار و زیرساخت مهم استفاده می‌شود.


باید جایگاه علمی جدید برای طب سنتی در دانشگاه‌ها ایجاد شود

نمکی درباره طب سنتی گفت: قسمتی از طب سنتی به طب سنتی ایران و قسمتی به طب سنتی سایر کشورها مربوط می‌شود. در این زمینه دو بحث وجود دارد. بخشی مربوط به مواردی از طب سنتی است که در خرافات استفاده می‌شود و کاری به آن نداریم.

وی افزود: بخش دیگر مربوط به طب سنتی علمی می‌شود که باید آن را احیا کنیم. در این زمینه به عنوان گام اول باید دانشجویان علوم پزشکی را با مبانی علمی طب سنتی آشنا کنیم. از طرفی باید جایگاه علمی جدید برای طب سنتی در دانشگاه‌ها ایجاد شود. یعنی نسخه نویسی بر مبنای علمی و دانشگاهی در طب سنتی انجام شود. توسعه داروهای گیاهی و گیاهان دارویی هم دنبال می‌شود. همچنین در این هفته مشاور عالی برای طب سنتی منصوب می‌شود.

 
انحلال تعدادی از شرکت‌های درون وزارت بهداشت

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره شرکت‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت بیان کرد: در نشست خبری قبلی درباره شرکت‌های درون وزارت بهداشت صحبت کردیم. امروز ساعت ۸ صبح جلسه‌ای در این زمینه داشتیم و تعدادی از شرکت‌های درون وزارت بهداشت منحل می‌شوند و تعدادی به سمت تسویه حساب و انحلال می‌روند و برخی به عنوان پوسته‌ای برای ارائه خدمات نگهداری می‌شوند.

نمکی ادامه داد: ۸۰ درصد از راه درباره شفاف سازی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت انجام شده و در نشست خبری بعدی کل این پروژه شفاف و صاف می‌شود و نقطه و مورد مبهمی درباره مجموعه شرکت‌های تحت پوشش نخواهیم داشت.

 
ماندگاری پزشکان در مناطق محروم

نمکی در ادامه اظهار داشت: برای پذیرش دانشجو در کشور در برخی موارد درست عمل نکردیم و نیروها نیز عادلانه توزیع نشدند. یعنی کمبود نیرو نداریم، بلکه نیروها عادلانه توزیع نشدند. برای حل این مشکلات دو روش انتخاب کردیم که اول بر مبنای آمایش سرزمینی دانشجوی پزشکی می‌گیریم و دوم اینکه دانشجوی بومی جذب خواهیم کرد و در این صورت نیاز مناطق با فارغ التحصیلان بومی برآورده می‌شود.

وی ادامه داد: نمی‌توان پزشک را با زور در منطقه‌ای نگه داشت و باید ایجاد انگیزه شود. برای این کار اولا باید فضاهای مناسب برای ماندگاری پزشک ایجاد کرد و دوم ایجاد انگیزه‌های مالی و اقتصادی است. یعنی نباید ضریب پرداخت به پزشک را در سیستان و بلوچستان با تهران یکسان ببینیم. البته در این مورد به مردم فشاری وارد نمی‌شود و در یک تا دو سال آینده کمبود پزشک و نیروی انسانی در نقطه‌های محروم کشور وجود نخواهد داشت.

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز در این نشست خبری درباره تامین نیروی انسانی برای مناطق محروم گفت: امسال ۶۰۰ پزشک متخصص را به مناطق محروم اعزام کردیم. همچنین در سال جاری هزار متخصص به مناطق محروم تخصیص پیدا می‌کند. امیدواریم در سال‌های آینده بحث ماندگاری پزشکان در مناطق محروم با شیوه جدید پذیرش دانشجو برطرف شود.
 

قرار نیست با فشار امام جمعه و نماینده مجلس زیرساخت ایجاد کنیم

نمکی گفت: آهنگ طرح تحول سلامت در بخش درمان کند نشده و سه بسته طرح تحول قبلی به شدت دنبال می‌شود. توسعه زیرساخت‌های درمان و تکمیل این موارد در بخش‌های کمتر برخوردار یکی از این موارد است. مورد دوم این است که برای ماندگار پزشک بیشتر از گذشته سرمایه گذاری کردیم. سوم اینکه درباره تامین دارو و تجهیزات بیماران خاص و صعب العلاج هم بیشتر از گذشته تلاش می‌کنیم. آنچه قرار است ترمز آن کشیده شود این است که قرار نیست به فاصله ۲۰ کیلومتر و با فشار امواج سیاسی و امام جمعه و نماینده مجلس، بدون جنبه اقتصادی، زیرساخت ایجاد کنیم. در دو شهر با فاصله ۱۵ کیلومتر دو اتاق عمل قلب باز ایجاد شده است که این موارد دور ریختن منابع ملی است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.