آنتن‌فروشی رسانه ملی به پزشکان تخلف است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، قاسم جان بابایی در نشست خبری وزارت بهداشت در خصوص واگذاری مراکز درمانی دولتی به بخش خصوصی، گفت: در این واگذاری‌ها همچنان با تعرفه دولتی ارائه خدمات را انجام  می‌دهیم. بنابراین همه مراکزی که به بخش خصوصی واگذار می‌شوند، با نرخ دولتی خدمت می‌دهند.

معاون درمان وزیر بهداشت در خصوص داروهای بیماران خاص گفت: تاکنون ۸۰ مرکز جامع بیماران خاص افتتاح شده است و بیماران خاص تحت پوشش طرح تحول هستند. از طرفی اکثر داروهای موثر بیماران خاص در کشور تولید می‌شوند. همچنین نسل سوم داروهای تالاسمی را هم در کشور تولید می‌کنیم.

جان بابایی گفت: داروی بیماران انعقاد خون و ام اس نیز در داخل تولید می‌شود. در عین حال ما بیماران اسکلتی _ عضلانی را شناسایی کردیم و آن دسته از این بیماران که به دارو پاسخ می‌دهند، تحت پوشش وزارت بهداشت قرار گرفته‌اند. حال بخشی از این بیماران که به درمان دارویی پاسخ نمی‌دهند باید مورد توانبخشی قرار گیرند. در این زمینه بسته توانبخشی تدوین کرده‌ایم که این بسته در شورای عالی به تصویب می‌رسد.

وی درباره وضعیت توزیع پزشک در کشور گفت: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت که آن را با کمک مجلس پیش می‌بریم، بحث عدالت آموزشی تخصصی است که بر اساس آن در سال گذشته ۶۰۰ نیروی متخصص را برای مناطق محروم اعزام کردیم و امسال هم ۱۰۰۰ نیروی متخصص  با سهمیه عدالت آموزشی توزیع می‌شوند. با ادامه این روند طی دو تا سه سال آینده بحث استقرار پزشک، اسکان و پرداخت‌هایشان در ۲۳۰ شهر کم برخوردار به کمترین نگرانی ما بدل می‌شود.

در ادامه ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت درباره بحث تبلیغات بی‌رویه پزشکی، گفت: طبق بند "ب" ماده سه قانون تشکیل نظام پزشکی اختیار تبلیغات پزشکی با این سازمان است. در عین حال بر اساس آیین نامه این سازمان اعلام شده که هر گونه تبلیغ دارو و خدمات پزشکی در فضای عمومی ممنوع و کاملا غیرقانونی است. همچنین در هیچ کشوری نمی‌بینیم‌ که در فضای مجازی برای تبلیغ پزشکی بدن بیمار که مورد جراحی قرار گرفته، نشان داده شود و طبق قانون رسیدگی به این موضوع نیز در اختیار نظام پزشکی  است.

وی در خصوی آنچه که آنتن فروشی رسانه ملی به پزشکان مطرح می‌شود نیز گفت: مسوولان صداوسیما چندین بار این موضوع را تکذیب کرده‌اند، اما ادعاهایی از سوی ارائه دهندگان خدمات در این زمینه وجود دارد. از نظر ما و نظام پزشکی این اقدام تخلف است.

معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: در عین حال نمی‌توان‌گفت که هرکس با صداوسیما در حوزه پزشکی مصاحبه کرد، فردی سطح بالاست و می‌توان به او مراجعه کرد. به هر حال اگر چنین مباحثی وجود داشته باشد، صدا و سیما می‌تواند آن را کنترل کند.

به گزارش ایسنا حریرچی در پایان درباره قاچاق تجهیزات پزشکی و امکان ورود تجهیزات قاچاق به کشور نیز اظهار کرد: تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های دولتی با کد IRC مشخص وارد و خارج می‌شوند. همچنین از اردیبهشت ماه سال گذشته این روند در بیمارستان‌های خصوصی و... نیز اجباری شد. آنچه درباره ورود تجهیزات پزشکی قاچاق مطرح شده بیشتر مربوط به مطب‌ها و داروخانه‌هاست که البته ما این موضوع را هم پیگیری می‌کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.