اکثر کشور‌های اطراف ایران به حوزه تولید تجیهزات پزشکی ورود نکرده‌اند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد نعیم امینی فرد با اشاره به اینکه تجهیزات پزشکی ایران مورد استقبال بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است،گفت: ما در زمینه تجهیزات پزشکی بازارهای بسیار خوبی در منطقه داریم، البته در بسیاری از موارد، تجهیزات و ملزومات پزشکی تولید شده باید بروزرسانی شوند، از طرفی ورود به برخی از زمینه‌ها نیز برای کشور و تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارند، اما در مجموع با توجه به دانش‌فنی که در اختیار داریم، بازارهای منطقه ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه صادارات دارند.

عضو هیئت رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: تولیدکنندگان باید در تولید تجهیزات پزشکی با آخرین فناوری و تکنولوژی اهتمام بیشتری داشته باشند، بسیاری از تجهیزات پزشکی وابستگی تام و تمامی به تکنولوژی‌های روز دنیا دارند، بنابراین لازم است برای تولید این اقلام به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها دسترسی داشته باشیم، اما برخی از تجهیزات بنیادی و پایه‌ای است و ما پتانسیل بسیار خوبی در این زمینه داریم، چرا که تولید این اقلام به فناوری بالایی نیاز ندارد.

وی با اشاره به کاهش صادرات تجهیزات پزشکی و ملزومات دارویی از حدود 25 میلیون دلار به 10میلیون دلار، تصریح کرد: دلیل اصلی کاهش صادرات تجهیزات پزشکی وجود تحریم‌ها و مشکلات مبادلات ارزی است که زمینه واردات برخی از اقلام و مواد اولیه را برای تولید محدود‌تر کرده است، هرچند در زمینه تجهیزات پزشکی و دارو به صورت مستقیم در تحریم قرار نداریم، اما مشکلات مبادلات ارزی مانعی بسیار بزرگی در این زمینه است.

امینی‌فرد با تاکید بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان تجیهزات پزشکی گفت: حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی تنها به تزریق منابع خلاصه نمی‌شود بلکه باید با برنامه‌ریزی و سیاست گذاری‌ها دقیق این امور را تسهیل کنیم. از طرفی  یکی از مشکلات اساسی  در زمینه تجهیزات پزشکی عدم تخصیص ارز نیمایی است، بی تردید اگر بخواهیم اقلامی را به دلار و یورو برای تولید وارد کنیم، ارز نیمایی وجود ندارد. بنابراین باید راهکاری در نظر گرفته شود و دولت ارز نیمایی را برای این حوزه تضمین کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت این نماینده مردم در مجلس دهم در پایان با اشاره به بازار 400 میلیونی تجهیزات پزشکی در اطراف ایران،خاطر نشان کرد: اکثر کشور‌های اطراف ایران به حوزه تولید تجیهزات پزشکی ورود نکرده‌اند، بنابراین می‌توانیم در بازار منطقه سهم قابل توجهی داشته باشیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.