به دلیل نوسانات ارز شاهد قاچاق معکوس دارو هستیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، قباد محمدی افزود: به تازگی به دلیل نوسانات ارز شاهد قاچاق معکوس دارو هستیم که دارو را از ایران خریداری کرده و در کشورهای همسایه به فروش می رسانند، این نوع قاچاق در استان به صورت سازمان یافته مشاهده نشده است اما برخی از سودجویان اقدام به خریداری یک داروی خاص از چند داروخانه می کنند و آن را با چند برابر قیمت در کشور عراق به فروش می رسانند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: در استان کرمانشاه عرضه برخی از داروهایی را که نیاز اساسی مردم هستند در چند داروخانه محدود و متمرکز کردیم، مثلاً وارفارین فقط در ۲ داروخانه عرضه می شود، به این صورت از عرضه بی رویه دارو که منجر به سوء استفاده های احتمالی خواهد شد جلوگیری به عمل آمده است.

محمدی گفت: در خصوص کمبود داروی "آوستین" نیز باید گفت که این دارو یک داروی وارداتی است که برای سرطان روده استفاده می شود و ایران جزء پنج کشوری است که در دنیا تولید می کند و از کیفیت بالایی نیز برخوردار است که حتی به کشور های دیگر از جمله روسیه صادر می شود و نوع ایرانی آن همیشه در ایران وجود داشته است و نوع سوییسی آن تفاوتی با نوع ایرانی ندارد.

وی افزود: کرمانشاه قطب داروی غرب کشور است و سهمیه دارویی استان های همجوار نیز از طریق کرمانشاه تعیین می شود، ممکن است به دلایلی یک نوع دارو در استان تمام شود ولی در استانهایی که خود ما سهمیه داروی آنها را تهیه کرده ایم هنوز تمام نشده باشد لذا برخی از همشهریان ممکن است بگویند که دارویی که در استان موجود نبود را در همدان بدست آورده اند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: افزایش قیمت دارو در کل کشور توسط کمیسیون تعیین قیمت دارو وزارت بهداشت انجام می شود و این فرایند درکل کشور بصورت یکسان اعمال می گردد. اما با این حال اگر کسی از داروخانه ای بابت گران فروشی شکایت داشت می تواند با مراجعه به معاونت غذا ودارو مورد را پیگیری کند.

محمدی ادامه داد: اکنون در تمامی شهرهای استان غیر از دالاهو و ثلاث باباجانی هر کدام یک داروخانه شبانه روزی و در اسلام آباد ۲ داروخانه شبانه روزی فعالیت می کنند، در شهر کرمانشاه نیز اکنون ۱۹ داروخانه شبانه روزی وجود دارد که قرار است ۴ داروخانه دیگر نیز به آن اضافه شود.

به گزارش ایرنا وی در پایان اضافه کرد: حضور داروساز در داروخانه الزامی است و اگر داروساز در داروخانه حاضر نباشد آن داروخانه حق پیچیدن نسخه را ندارد و اگر کسی نسبت به داروخانه ای شکایت داشته باشد می تواند از طریق شماره تلفن ۳۷۱۰۶۳۰۹ و یا مراجعه حضوری به معاونت غذا و دارو موضوع را پیگیری نماید.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.