اثرات طرح‌های بهداشتی بهتر از افتتاح ده‌ها طرح درمانی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد جواد جمالی نوبندگانی، اظهار داشت: بیماری‌های قلبی و عروقی علت عمده مرگ و میر مردم ایران هستند و پرفشاری خون در کشور شیوع زیادی دارد و تأسف بیشتر از این است که بسیاری از افراد از بیماری فشار خون بالای خود آگاهی ندارند و این بیماری سال‌های زیادی به فرد آسیب وارد می‌کند و چون فرد از آن آگاهی ندارد، در جهت درمان خود اقدام نمی‌کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به عوارض سنگین فشار خون بالا، یادآور شد: فردی که در سن ۴۰ تا ۵۰ سال قرار دارد، اگر به واسطه پرفشاری خون دچار سکته مغزی شود، نه تنها دیگر نمی‌تواند برای خانواده و جامعه مفید باشد بلکه چندین نفر نیز گرفتار وی خواهند بود و هزینه‌های سنگینی به مردم و نظام سلامت وارد می‌شود.

جمالی نوبندگانی گفت: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون که توسط وزارت بهداشت اجرا می‌شود، بسیار پسندیده است و باید همه دستگاه‌ها با وزارت بهداشت در جهت موفقیت این طرح، نهایت همکاری را داشته باشند. همانگونه که در طرح واکسیناسیون فلج اطفال دیدیم، بسیج همگانی به خوبی پاسخ داد بنابراین همه دستگاه‌ها باید به وزارت بهداشت کمک کنند.

وی با اشاره به سوابق وزیر بهداشت در طول دهه‌های گذشته، گفت: حضور وی در وزارت بهداشت، فرصت مغتنمی است تا رویکرد بهداشت محورانه را در وزارت بهداشت شکوفا کند و اگر یک ریال در حوزه بهداشت هزینه کنیم، نیازی نیست که ده‌ها ریال در حوزه درمان هزینه کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم ضمن تقدیر از وزارت بهداشت به دلیل توجه به پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه کنترل فشار خون و دیابت، گفت: این بیماری‌ها می‌توانند عوارض زیادی را در نواحی مختلف بدن از جمله چشم، کلیه، عروق، پا و اندام‌ها برای بیماران به همراه داشته باشند و به عنوان نمونه یک بیمار دیابتی علاوه بر اینکه از چرخه کار و تولید ممکن است خارج شود، هزینه‌هایی را به کشور و خانواده تحمیل می‌کند.

به گزارش مهر جمالی نوبندگانی در پایان اضافه کرد: طرح‌های بهداشتی برخلاف طرح‌های درمانی ممکن است زود بازده نباشند اما مهم این است که به فکر سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها باشیم و مردم نیز متوجه می‌شوند که اگر یک طرح بهداشتی خوب را در کشور اجرا کنیم، اثرات آن در بلند مدت، بهتر از افتتاح ده‌ها طرح درمانی و بیمارستان است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.