غربالگری فشار خون یکی از اقدامات بسیار بزرگ وزارت بهداشت است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، قاسم جان بابایی درخصوص آغاز برگزاری بسیج ملی فشار خون تصریح کرد: یکی از اقدامات بسیار بزرگ و ارزشمند وزارت بهداشت، غربالگری فشار خون، به عنوان یکی از عوامل موثر مرگ و میر و ناتوانی در کشور است.
 
معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در این طرح ملی، فشارخون تمامی اقشار جامعه سنجیده شده و افرادی که تاکنون از بیماری فشار خون خود مطلع نبوده اند، آگاه شده و نسبت به درمان و مراقبت از خود، اقدام خواهند کرد.
 
جان بابایی درخصوص اقداماتی که در حوزه درمان در این بسیج ملی انجام می شود، اظهار کرد: بعد از اینکه افراد مبتلا به فشار خون در این طرح سراسری، شناسایی شدند، لازم است که درمان خود را پیگیری کنند و چنانچه برخی افراد در اثر فشار خون حاد، دچار عوارض شدیدتر و تخریب بافت در اندام های داخلی خود شده اند، باید تحت درمان های مناسب قرار گیرند تا از عوارض مرگ آور و ناتوان کننده فشارخون جلوگیری شود. 
 
وی افزود: فشار خونی که به موقع درمان نشود، منجر به سکته مغزی، سکته قلبی، نارسایی کلیه، مشکلات چشمی و نابینایی و عارضه در اندام ها و ارگان های داخلی بدن می شود. 
 
معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: همزمان با انجام غربالگری سطح یک فشار خون در مراکز بهداشتی و درمانی و 2500 ایستگاه سنجش فشارخون، در 1000 بیمارستان دانشگاهی، دولتی، خصوصی، عمومی و غیر دولتی نیز ایستگاه های اندازه گیری فشار خون طراحی کرده ایم و همکارانی که در این طرح خدمت رسانی خواهند کرد نیز تعیین شده اند. 
 
جان بابایی ادامه داد: در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی و تمامی بیمارستان ها، یک مدیر پروژه فشار خون مشخص شده است تا برنامه های کنترل فشار خون تداوم داشته و متوقف نشود، بعد از انجام غربالگری، افرادی که شناسایی شده اند، در سطح یک درمان دریافت کرده و افرادی که نیاز به ارجاع به سطوح بالاتری دارند، در سطح دو و سه درمان خواهند شد. 
 
وی اظهار کرد: در این راستا، حدود 600 مرکز سطح دو و 80 مرکز سطح سه تعیین شده است تا بیمارانی که نیاز به خدمات تشخیصی، درمانی و پیشرفته تر در زمینه درمان فشار خون هستند، به این مراکز ارجاع داده شوند. 
 
به گزارش وب‌دا معاون وزیر بهداشت در پایان اضافه کرد: در حال حاضر، نقشه ارجاع به سطح دو و سطح سه آماده است و بعد از پایان کمپین فشار خون، عملياتي خواهد شد و بيماران براساس ضرورت درماني که دارند، به سطوح دو و سه ارجاع داده خواهند شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.