درمان‌های کمکی طب ایرانی برای کنترل فشار خون
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا عباسیان همزمان با آغاز فاز اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون با دعوت از مردم برای شرکت در این بسیج ملی درخصوص راهکارهای طب ایرانی برای کنترل فشار خون بالا، گفت: اگرچه در منابع طب ایرانی موردی به نام بیماری فشار خون وجود ندارد، اما علائم این بیماری با جزئیات ذکر شده و راهکارهای سودمندی نیز برای آن ارائه شده است.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت ادامه داد: استفاده از راهکارهای طب ایرانی به عنوان درمان‌های کمکی مطرح است و افراد دارای فشار خون بالا خصوصا افراد دارای بیماری فشار خون مزمن، افراد دارای مشکلات قلبی ‌عروقی و فشار خون‌های ناگهانی و بسیار بالا که در معرض خطر بیشتری هستند، نباید داروهای شیمیایی خود را قطع کنند.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به سبک زندگی در بیماران دارای فشارخون بالا، گفت: براساس آموزه‌های طب ایرانی، در بسیاری موارد، خصوصا در ابتدای بروز بیماری، می‌توان با اصلاح رژیم غذایی، افزایش فشار خون را اصلاح کرد.

عباسیان گفت: خوب جویدن غذا موجب کنترل فشار خون می‌شود، غذا را باید کاملا جوید و برای تقویت اثر عمل جویدن باید روی آن تمرکز کرد، همزمان غذا را بویید و با لذت هرچه بیشتر لقمه غذا را بلعید.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت تصریح کرد: برای کنترل فشار خون باید غذا را با اشتها و در زمان گرسنگی میل کرد و قبل از سیری کامل دست از غذا کشید، با تمرکز و آرامش خوردن غذا اهمیت بسیاری داشته و نباید مایعات همراه آن نوشید، مگر اینکه غذا بسیار خشک باشد.

وی مصرف خیار، کدو و مرکبات، به‌خصوص گریپ‌فروت، جو، انار، جعفری، شنبلیله، گشنیز، کنگر، قره‌قاط، بارهنگ، سیر، کاسنی، کتان، هلیله، آلبالو، گیلاس، سیب، نارنج، لیموترش، هویج، نخود، لوبیا، سویا، چای، علف چای، عدس، اسفرزه، اکلیل کوهی، سرخ ولیک، جینکو بیلوبا و ماست کم‌نمک را در کاهش فشار خون موثر دانست و افزود: این موارد جایگزین داروهای شیمیایی و گیاهی و درمان مزاجی محسوب نشده و باید با مشورت پزشک مصرف شوند.

به گزارش وب‌دا عباسیان در پایان اضافه کرد: باید توجه داشت که مصرف میوه‌ها و خوراکی‌های کاهنده فشار خون از جمله گریپ‌فروت همراه با داروهای شیمیایی ضد فشار می‌تواند سبب افت شدید فشار خون شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.