محافظت مردم در برابر مخاطرات ناشی از بیماری‌ها از اهداف طرح تحول نظام سلامت است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ایرج حریرچی روز یکشنبه در آیین تکریم سیامک واحدی رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی کردستان و معارفه وحید یوسفی نژاد سرپرست جدید این دانشگاه گفت: بدون شک در هیچ جای دنیا درمان برخی از بیماری ها ارزان نیست و حتی کمر شکن است و اگر کمک دولت نباشد مردم نمی توانند به تنهایی کاری از پیش ببرند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: کاهش پرداختی از جیب مردم و محافظت از آنان در برابر مخاطرات ناشی از بیماری ها در همین راستا و از جمله اهداف طرح تحول نظام سلامت است که امروز تا حدود بسیاری زیادی محقق شده است.

وی شاخص دیگر نظام سلامت را کاهش هزینه های فقرزا و کمرشکن اعلام کرد و گفت: اگر شخصی به دلیل بیماری و هزینه آن به زیر خط فقر برسد دچار سیکل معیوب خواهد شد که بعد از طرح تحول این موضوع تا حدی کنترل شده است.

حریرچی گفت: یکی دیگر از اهداف طرح تحول نظام سلامت که از سال ۲۰۰۸ اضافه شد کارآیی است و در این شاخص خدمات و سلامت بیشتر با پول کمتر جزو اهداف است.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: شرایط فعلی کشور بسیار سخت بوده و فشارهایی که از بیرون وارد می شود در هیچ زمانی به این سختی نبوده و این روند بر نظام سلامت کشور نیز تاثیر خواهد گذاشت.بی شک با رشد اقتصادی منفی و تورم بالا قدرت خرید خانوار کاهش پیدا کرده و خانوار خودآگاه و ناخودآگاه مجبور می شود هزینه های خود را به سمت هزینه های بسیار ضروری سوق دهد.

وی افزود: در این شرایط خانوارها مجبور می شوند از هزینه های ضروری خود همانند بهداشت، درمان، آموزش و فرهنگ و تفریح کم کنند و این روند سلامت آنان را تحت تاثیر قرار می دهد، هم اکنون در برخی استان ها درصد بالایی از مراجعه کنندگان به داروخانه ها برای دریافت دارو به پزشک متخصص مراجعه نکرده اند و بی شک این مساله نشات گرفته از همین فشارهای موجود است.

حریرچی خطاب به رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: باید به گونه ای در این حوزه تلاش شود که حداکثر درمان مردم کُردستان در درون استان و توسط متخصصانی که در استان وجود دارند انجام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: تمام امکانات لازم در این استان وجود دارد بنابراین از مسئولان استانی، رسانه ها و سازمان های مختلف انتظار می رود تلاش کنند که حداکثر ۱۰ الی ۱۵ درصد بیماران آن هم در شرایط خاص از استان خارج شوند تا مردم همین جا درمان شده و هزینه هایشان نیز کمتر شود.

وی همچنین از مسئولان و رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان خواست، به حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه ورود جدی داشته باشند چرا که هدف ما از آموزش و پژوهش ارتقای سلامت مردم است.

حریرچی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی کردستان با پیشرفت های خوبی مواجه شده اما بازهم جای کار دارد و باید تلاش شود در بازه زمانی معقول و با توجه به اعتمادی که مسئولان حکومتی به مردم کُرد دارند پیشرفت های بیشتری حاصل شود.

به گزارش ایرنا، این مراسم با حضور بهمن مرادنیا استاندار کردستان، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، اعضای هیات رییسه، روسای دانشکده ها، مدیران، اساتید و کارکنان دانشگاه و جمعی از مسئولان و روسای دیگر ادارات و سازمان های استانی و شهرستانی برگزار شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.