شرایط اقتصادی برای اجرای طرح‌های پزشکی شبیه زمان جنگ است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ایرج حریرچی در آیین معارفه رییس جدید دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: هدف نظام سلامت پوشش همگانی این حوزه و مولفه‌هایی همچون تربیت نیرو، آموزش، پژوهش و فعالیت‌های زیر ساختی و فرهنگی برای دستیابی به این اهداف تا سال ۱۴۰۴ است.

 معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: باید طبق این سند همه مردم بدون هیچ‌گونه تبعیض اقتصادی، نژادی و مکانی به تمامی خدمات سلامت مورد نیاز دسترسی راحتی داشته باشند، خدمات درمان، پیشگیری از بیماری، غربالگری، پیشگیری سطح چهارم، پیشگیری از ارائه خدمات درمانی آسیب زا، ارتقای سلامت، توانبخشی و حتی مرگ راحت باید بدون تبعیض و فشار مالی برای همه فراهم شود.

وی افزود: طبق گزارش اخیر سازمان ملل، ایران در پوشش خدمات عملکرد خوب دارد اما در حمایت مالی از مردم وضعیت خوب نیست و از متوسط جهانی عقب تر هستیم.

حریرچی گفت: با توجه به زیر ساخت‌های پزشکی موجود در همدان از مسئولان این استان انتظار می‌رود برای انعقاد تفاهم نامه همکاری برای تحقق پوشش همگانی سلامت پیشگام شوند.اگر خدمات سلامت یکسان به همه اقشار ارائه نشود از نظر شاخص سلامت به جایی نمی رسیم.

 معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: در حوزه سلامت نباید کاری انجام شود مگر اینکه اول فقرا و محرومان به آن خدمت دسترسی راحتی داشته باشند و محرومیت مالی زمینه‌ای برای مراجعه نکردن به پزشک نشود، خدمات لوکس خوب است به شرطی که برای همه مردم ارایه شود نه اینکه تنها قشر خاصی به آن دسترسی داشته باشند، با این وجود در همدان بستر پوشش همگانی خدمات سلامت مهیا است.

وی اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته ۷۰ درصد افرادی که به مطب‌های خصوصی و دولتی مراجعه می‌کنند سر وقت معاینه نمی‌شوند، این روند نوعی بی احترامی به بیمار است، برخی پزشکان حتی یادشان می‌رود به مریض سلام بدهند و خودشان را معرفی کنند یا پزشکان بیمار را با اسم یاد نکرده بلکه با نوع بیماری یا شماره تخت یاد می‌کنند.

حریرچی ادامه داد: شرایط اقتصادی برای اجرای طرح‌های پزشکی سخت و دشوار شده است و این دوران سخت‌تر از شرایط جنگ و نفت بشکه‌ای هفت دلار است.

در ادامه رشید حیدری سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: توسعه بیمارستان مشکل را حل نمی‌کند بنابراین ناچاریم ورودی بیمارستان را کاهش دهیم که در ابن راستا بهورزان در خط مقدم این راهبرد هستند، استان همدان در تگنا برای ساخت بیمارستان بزرگ قرار دارد هر چند ساخت بیمارستان یکهزار تختخوابی در لایحه بودجه ۹۸ گنجانده شده است.

وی درباره بسیج ملی فشار خون بیان کرد: ۸۵۰ هزار نفر از افرادی بلای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی این استان زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند، ۵۳۰ هزار نفر از جمعیت مورد هدف بسیج ملی فشار خون جامعه شهری هستند و دغدغه بهداشت و درمان بیشتر در این بخش است.

به گزارش ایرنا حیدری در پایان اضافه کرد: به طور متوسط ۱۸ تا ۲۰ درصد بیماران پذیرش شده در بیمارستان‌های همدان غیر بومی و ساکن استان‌های غرب کشور و زنجان و مرکزی هستند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.