ثبت فشار خون بیش از ۶ میلیون نفر از ابتدای طرح
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی رضا رئیسی درباره میزان سنجش فشار خون افراد در پویش ملی کنترل فشار خون بالا افزود: از مجموع این تعداد، ۱۵۷ هزار و ۱۴ نفر فشار خون خود را در سامانه خوداظهاری فشار خون وزارت بهداشت به نشانی salamat.gov.ir ثبت کردند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین از این تعداد، ۳۹۷ هزار و ۶۴۱ مورد فشار خون افراد در ایستگاه‌های ثابت و سیار سنجش فشار خون ثبت شده است، همچنینن از این میزان ۵ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۷۸۹ مورد در سامانه یکپارچه سلامت "سیب" ثبت شده است.

وی افزود: تعداد ایستگاه‌های ثابت و سیار که فشار خون افراد را می‌سنجند، در کل کشور ۱۱ هزار و ۴۳ ایستگاه است.

رئیسی یادآور شد: پویش ملی کنترل فشار خون بالا از ۲۷ اردیبهشت ۹۸ آغاز شده و در مرحله اول نسبت به حساس سازی و اطلاع رسانی جامعه نسبت به بیماری فشار خون اقدام کرده و از روز ۱۸ خرداد وارد مرحله عملیاتی شده و تا ۱۵ تیر ماه ادامه خواهد داشت. قرار است در این پویش ملی، فشار خون ۲۰ میلیون نفر از افراد بالای ۳۰ سال سنجیده شود.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: در سال ۲۰۱۷، بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در سطح جهان به علت های مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست داده و بر اساس برآوردهای انجام شده در ایران، ۹۷ هزار نفر در سال ۱۳۹۶ در اثر بیماری های مرتبط با فشار خون بالا فوت کرده اند.

وی اظهار کرد: بیماری فشار خون بالا معمولاً علامت ندارد. البته ممکن است افراد دارای فشار خون بالا دچار سردرد در ناحیه پشت سر، سرگیجه، تاری دید، خستگی زودرس و تپش قلب، تنگی نفس شبانه یا هنگام فعالیت و درد در قفسه سینه شوند.

رئیسی ادامه داد: تنها راه تشخیص، اندازه گیری فشار خون با دستگاه فشارسنج است. برای مقابله و کنترل فشار خون بالا در جامعه باید فشار خون افراد در معرض خطر به ویژه افراد ۳۰ ساله و بالاتر و زنان باردار اندازه گیری شود تا بتوان آن را به موقع تشخیص داد و درمان کرد.

به گزارش ایرنا معاون بهداشت وزیر بهداشت در پایان اضافه کرد: برای اطلاع از وضعیت فشار خون می توان به خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت، مطب پزشکان، درمانگاه ها و بیمارستان ها مراجعه کرد و از پزشکان، پرستاران و ماماها خواست تا فشار خون را اندازه بگیرند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.