طرح خصوصی شدن عرضه کنندگان قلیان در مجلس به تصویب نرسیده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهزاد ولیزاده اظهار کرد: متاسفانه در کارخانه‌‌های تولیدی و اماکن عرضه کننده قلیان و مواد دخانی، موادی معطر به تنباکوی  قلیان اضافه می‌شود که از ترکیبات صنعتی و سرطان‌زا هستند. 
 
رئیس دبیر خانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه تصاویری در زمینه استفاده کردن مواد روان‌گردان مانند گراس به تنباکو قلیان به دست وزارت بهداشت رسیده است و عرضه این مواد با هدف رفع بوی بد تنباکو فاسد شده و افزایش گیرایی انجام می‌شود.
 
وی یادآور شد: سال ۸۵ ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی به تصویب است، بنابراین عرضه مواد دخانی و قلیان قانونی نبوده و این اقدام به طور کامل تخلف محسوب می‌شود.

ولیزاده گفت: تا پایان سال ۹۶، ۳۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور اقداماتی خوب در زمینه جمع آوری عرضه قلیان و مواد دخانی انجام داده‌اند و متاسفانه این نوع کار‌ها در سال ۹۷ کم شده است.
 
رئیس دبیر خانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بر خلاف اخبار منتشر شده در فضای مجازی، طرح نامگذاری عرضه کننده قلیان و مواد دخانی به عنوان اماکن خصوصی هنوز در مجلس به تصویب نرسیده است و این طرح به صورت دو‌ فوریتی در مجلس مطرح شده بود که تنها یک فوریت آن مصوبه شده و بقیه مراحل این طرح به کمیسیون‌های مختلف واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی قم، البز و اصفهان اقداماتی موثر در زمینه جمع آوری عرضه کنندگان قلیان و مواد دخانی کرده‌اند افزود: اگر طرح عرضه کنندگان قلیان تحت عنوان اماکن خصوصی در مجلس به تصویب برسد، سازمان نظارتی مانند وزارت بهداشت مشکلاتی متعدد در زمینه نظارت بر کار اماکن عرضه کننده قلیان و مواد دخانی دارند.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ولیزاده در پایان اضافه کرد: اگر عرضه کنندگان قلیان به اماکن خصوصی تبدیل شوند برای ورود و بازرسی از این اماکن نیازمند نامه نگاری و اخذ مجوز از مراجع قضایی است و این کار مکانیسمی پیچیده‌ دارد به همین دلیل این طرح آسیب جدی به مردم می‌رساند و به نوعی سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.