ضرورت راه‌اندازی بیمارستان‌های دندانپزشکی برای ارائه خدمات به بیماران خاص
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، قاسم صادقی صبح امروز در مراسم اولین سمپوزیوم پیوند و تدابیر دندانپزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: امروزه بار بیماری‌ها در حوزه درمان افزایش پیدا کرده است و جای خدمات دندانپزشکی در زمینه بیماری‌های سیستمیک، سرطان و حتی پیوندی خالی است.
 
وی افزود: در سال ۹۷ برنامه‌های خوبی در زمینه ارائه خدمات به بیماران هموفیلی و تالاسمی داشتیم و دومین برنامه ما در بهمن ماه ۹۷ در خصوص ارائه خدمات به بیماران سرطانی است.

رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: در این کنگره برنامه‌های وزارت بهداشت در زمینه ارائه خدمات به بیماران پیوندی بررسی می‌شود، امروزه حوزه دندانپزشکی به سمت زیبایی که اقتصاد مطلوبی دارد، پیش رفته است و انگیزه کمی برای ارائه خدمات به بیماران در زمینه مسائل غیرزیبایی وجود دارد که در این راستا مجاب کردن همکاران برای رفتن به سمت ارائه خدمات دندانپزشکی در حوزه غیر زیبایی و به خصوص بیماران خاص و صعب‌العلاج کمی دشوار است.
 
صادقی گفت: یکی از مسئولیت‌های اجتماعی که بر دوش ما است ارائه خدمات مناسب به مراجعه کنندگان و بیماران است و ما وظیفه پاسخگویی به نیاز‌های درمانی بیماران را بر عهده داریم، یکی دیگر  از مسائل مهم ارائه خدمات به بیماران سیستماتیک و بیماران خاص است، زیرا برخی از همکاران از پذیرش این افراد خودداری می‌کنند، بیماران خاص و صعب العلاج نیازمند خدمات خاص در حوزه دندانپزشکی هستند به طور مثال بیماران اوتیسم و معلولان حرکتی جهت ارائه خدمات دندانپزشکی نیازمند بیهوشی هستند.
 
وی اظهار کرد: خانواده بیماران خاص حاضرند هزینه‌های زیادی را بپردازند، اما مراکز دندانپزشکی مخصوص پذیرش بیمارشان ایجاد شود، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود ۶۳ مرکز خدمات دندانپزشکی ویژه بیماران خاص در سراسر کشور و در هر مرکز استان راه‌اندازی شود و تا به امروز ۴۲ مرکز ویژه بیماران خاص و صعب العلاج راه‌اندازی شده است و امروزه ۱۰ مرکز دندانپزشکی که در آن خدمات تحت عمل بیهوشی به بیماران ارائه می‌شود در سراسر کشور راه‌اندازی شده است.
 
رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت تصریح کرد: آیین نامه بیمارستان‌های دندانپزشکی تهیه شده است، اما این کار در کشور هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.
 
صادقی ادامه داد: امروزه بیمارستان‌های دندانپزشکی در کشور‌های استرالیا، ژاپن و جنوب شرق آسیا فعال است و با توجه به اهمیت توریسم سلامت و ارائه خدمات به بیماران خاص راه‌اندازی بیمارستان‌های دندانپزشکی ضرورت دارد.

در ادامه علی تاجرنیا رئیس جامعه دندانپزشکان ایران گفت: یکی از آسیب‌های دندانپزشکان این است که کار‌های ما بین رشته‌ای در حوزه درمان بیماری‌های مختلف است و به همین منظور همکاران ما اطلاعات کافی ندارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان افزود: انجمن‌های علوم پایه که در حوزه سلامت مشغول به فعالیت هستند در راستای ارتقای بار علمی همکاری و تعامل بیشتری با ما داشته باشند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.