در ایران از ظرفیت‌های توریسم درمانی استفاده نمی‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رسول خضری گفت: با وجود داشتن پزشکان مجرب و مراکز درمانی پیشرفته، این امکان برای صنعت گردشگری سلامت ایران وجود دارد که بتواند درآمدزایی ارزی بالایی برای کشور به همراه داشته باشد، اما متاسفانه هم اکنون در ایران از ظرفیت های توریسم درمانی استفاده نمی‌شود؛ طوری که می‌توان گفت فقط از حدود ۵ درصد ظرفیت‌های"توریسم درمانی" در ایران بهره برده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از عمده دلایل این اتفاق این است که مدیریت و برنامه‌ریزی درستی برای هدایت بیمار خارجی وجود ندارد. بیمار خارجی وقتی وارد ایران می‌شود، نسبت به کیفیت مراکز درمانی ایران اطلاعات دقیقی ندارد و نهادهای متولی حوزه سلامت نیز گردشگر سلامت را به سمت دریافت خدمات درمانی مطلوب هدایت نمی‌کنند، در نتیجه این مسائل باعث می شود که بیمار خارجی در دام دلالان توریسم درمانی بیفتد.

وی افزود: این دلالان هم دانش قابل اتکایی از خم و چم نظام سلامت ندارند و فقط پول را می‌شناسند. همین عامل موجب می‌شود که توریست سلامت بجای استفاده از خدمات باکیفیت در مراکز درمانی پیشرفته در مسیر دریافت خدمات درمانی بی کیفیت قرار بگیرد.

خضری تصریح کرد: در این بین، تشکیل وزارت گردشگری می‌تواند بخش زیادی از این ناهماهنگی‌ها را مرتفع کند و مانع از بروز بسیاری از تخلفات در صنعت گردشگری شود، اما متاسفانه عزم جدی برای تشکیل این وزارتخانه وجود ندارد و در دولت‌های متعدد نیز شاهد بوده‌ایم که با تشکیل این وزارتخانه مخالفت شده است. در حالی که معتقدم تشکیل وزارت گردشگری، اقدام بسیار مثبتی است که می‌تواند به توسعه گردشگری سلامت و سایر شاخه‌های مختلف صنعت گردشگری در ایران کمک کند. همچنین تشکیل این وزارتخانه می‌تواند موجب شکوفا شدن ظرفیت های توریسم شود. 
وی افزود: تشکیل وزارت گردشگری می‌تواند جلوی بسیاری از موازی کاری‌ها را بگیرد و نظارت جدی‌تری را بر فعالیت‌های مختلف صنعت گردشگری اعمال کند. تشکیل این وزارتخانه این امکان را فراهم می‌کند که صنعت گردشگری دارای متولی واحد شود و اقدامات پراکنده در این صنعت نیز متمرکز و نظام‌مند خواهد شد.

وی اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای موفق در صنعت گردشگری نیز مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های این صنعت در سطح وزارتخانه انجام می‌شود و در سطوح بالای مدیریتی کشور، مدیران صنعت گردشگری حضور پررنگی دارند. تشکیل وزارت گردشگری در کشور ما نیز می‌تواند مسیر دستیابی به اهداف سند چشم انداز توسعه در حوزه گردشگری را تسهیل سازد.

به گزارش گردشگری سلامت ایران خضری در پایان اضافه کرد: بدون این اصلاحات ساختاری نمی‌توان انتظار داشت که درآمدهای صنعت گردشگری ایران، جهش چشمگیری داشته باشد. حتی اگر در مقطعی هم به دلیل کاهش ارزش پول ملی و کاهش هزینه‌های سفر به ایران، آمار سفر گردشگران به داخل کشور ما بالا برود، اما تا وقتی که برنامه‌ریزی علمی برای افزایش آمار گردشگران نداشته باشیم، این جهش‌های مقطعی نمی‌تواند پایدار بماند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.