اولویت اصلی ایجاد قرارگاه سازمان غذا و دارو تامین و تدارک دارو برای مردم است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا شانه ساز، روز دوشنبه در اولین نشست خبری بعد از انتصاب در این سمت، گفت: در داروسازی کشور از یک توان بالقوه خوبی در یک دهه اخیر برخوردار شده‌ایم.

سرپرست سازمان غذا و دارو با عنوان این مطلب که مردم توانسته‌اند داروی با کیفیت تولید داخل را تهیه کنند، افزود: در حال حاضر ۱۲۰ شرکت دارویی به همراه ۷۰ شرکت مواد اولیه دارویی و ۵۶ شرکت توزیع دارو به همراه ۱۲ هزار داروخانه در این مسیر گام بر می‌دارند، آنچه مسلم است ما نمی‌توانیم از واردات دارو خودمان را محروم کنیم، هر چند این توانایی در کشور وجود دارد که ظرف دو سال هر دارویی را در داخل تولید کنیم.

وی افزود: ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز در کشور تولید می‌شوند که ۲ درصد وارداتی اما تولید مشابه داخل دارند، نمی‌توان در کشور را به روی یافته‌های جدید دارویی بست و معمولاً  ۲درصد واردات در کشور انجام می‌شود به دلیل اینکه برخی بیماران نیز به این داروها نیاز دارند، داروهای وارداتی ظرف مدت ۲ سال پس از وارد کشور شدن تولید می‌شوند.

شانه‌ساز گفت: تأمین و تدارک دارو، در سیاست‌های جدید وزارت بهداشت قرار دارد و حمایت از صنعت داروسازی کشور، به عنوان یکی دیگر از سیاست‌های دارویی است.

سرپرست سازمان غذا و دارو به شفافیت در حوزه دارویی کشور تاکید کرد و گفت:  تمام آرای کمیسیون‌ها و مصوبات در سایت اعلام خواهد شد تا افکار عمومی بتوانند از این آرا مطلع شوند، این موضوع باعث می‌شود ابهامات برطرف شده و عدالت در تصمیم‌گیری‌ها را مشاهده کنند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو، سازمان فعالی بوده و دارای مصوبات متعددی است، در برخی مواقع ممکن است متوجه مشکلات نشویم اما با این رخداد ابهامات برطرف می‌شود و عدالت و شفافیت بیشتری در سازمان خواهیم داشت.

شانه‌ساز در خصوص هدف ایجاد قرارگاه دارویی گفت: اولویت اصلی ایجاد قرارگاه، تأمین و تدارک دارو برای مردم است. در عین حال، بررسی مشکلات شرکت‌های دارویی کشور از دیگر سیاست‌های ایجاد قرارگاه است.

سرپرست سازمان غذا و دارو با اشاره به روحیه عدالت جویی وزیر بهداشت تاکید کرد: تدبیر وزیر این بوده که قرارگاه در عالی ترین سطوح وزارت تشکیل شود تا کارها با شفافیت بیشتری، دنبال و پیگیری شود، ایجاد شفافیت و ایجاد عدالت نسبی در برخورد با شرکت های دارویی برای استفاده برابر از فرصت ها و پتانسیل های موجود، دغدغه ای است که از طریق همین قرارگاه دنبال خواهد شد.

وی در ارتباط با حذف ارز دولتی برای دارو، گفت: سیاست ما فعلاً تأمین دارو با ارز۴۲۰۰ تومانی است و اگر قرار بر تغییر سیاست ارزی است، باید حتماً در مورد تأمین نقدینگی شرکت‌های دارویی و پوشش بیمه‌ای، پیش بینی‌های لازم صورت بگیرد. در غیر این صورت، تغییر سیاست ارزی برای دارو، به تنهایی مشکل ساز خواهد شد.

شانه‌ساز ادامه داد: سیاست ما حمایت از داروی تولید داخل است، ما به کیفیت داروهای تولید داخل اعتقاد و اعتماد داریم، اما بعضاً فشارهایی از سمت بیماران و برخی شرکت‌ها، باعث می‌شود برخی اقلام دارویی مشابه تولید داخل وارد کشور شود.

سرپرست سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر کمبود دارویی حاد نداریم، خوشبختانه در حال حاضر در زمینه تامین دارو، بحرانی حس نمی کنیم و این مسئله نشات گرفته از برنامه ریزی هایی است که از ماه‌ها قبل صورت گرفته است.

وی در ارتباط با ماجرای امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو، اظهار داشت:تغییرات ایجاد شده در هر سازمانی طبیعی است و ممکن است مدیری نتواند با تیم جدید به کار خود ادامه دهد. در زمینه شفاف‌سازی تلاش می‌کنیم خود را در آکواریوم شفاف قرار دهیم و در همین زمینه اقدام به اعلام آرا کمیسیون کردیم به دلیل اینکه این مطالبه وجود داشت. با فضای ایجاد شده آرا همه کمیسیون‌ها اعلام می‌شود، بحث استفاده از IT و جلوگیری از مراجعه حضوری و استفاده از انجمن‌ها و برون‌سپاری مورد توجه قرار دارد، بسیاری از فعالیت‌ها می‌توانند برای بالا رفتن سرعت کار برون‌سپاری شوند و به وظیفه نظارتی خود بپردازند.

شانه‌ساز تاکید کرد: در چنین مجموعه ای با گردش مالی چند هزار میلیاردی، کار کردن سخت است. در عین حالی که نظارت ها وجود دارد. اما آنچه ما دنبال می کنیم، دوری جستن از برخوردهای سلیقه ای و شفاف سازی است که می تواند امضاهای طلایی را از بین ببرد.

سرپرست سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در زمینه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو تمام تلاش خود را به کار گرفته است و کمبود عمده‌ای در کشور وجود ندارد. در مواقعی شاهد ایجاد برخی کمبودها در زمینه تجهیزات پزشکی و دارو هستیم که شرکت‌های پخش به دلیل مطالبات خود از بیمارستان‌ها و بیمه‌ها اقدام به تأمین دارو و تجهیزات نمی‌کنند و ما تلاش خود را برای پیگیری این موضوع انجام می‌دهیم اما در مواقعی به دلیل انباشت چند ساله بدهی‌ها توان اجبار شرکت‌های پخش به تأمین دارو را نداریم.

وی اضافه کرد: همچنین عده‌ای اصرار بر تهیه داروی برند دارند که این موضوع از لحاظ علمی قابل دفاع و منطقی نیست. 

شانه‌ساز در خصوص وضعیت انتقال اطلاعات و زیرساخت‌های سامانه تی‌تک به وزارت بهداشت توضیح دهد: سامانه تی‌تک برای رصد فعالیت‌ها و شفاف‌سازی در زمینه توزیع دارو ایجاد شده است و از این طریق می‌توانیم جلوی تخلفات و تقلبات و سوءاستفاده‌ها را بگیریم.

سرپرست سازمان غذا و دارو ادامه داد: این سامانه با کمک وزارت بهداشت راه‌اندازی شده و با توجه به تفاهم‌نامه‌های قبلی با هماهنگی‌های نظارتی در تلاشیم که هر چه سریعتر اطلاعات و سورس سامانه تی‌تک به داخل وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو منتقل شد.

وی در پایان افزود: اجرای پروژه تی‌تک خیلی طولانی شده و قرار نبود تحقق این موضوع این قدر به طول بینجامد باید این پروژه طی 2 الی 3 ماه آینده از حالت پروژه خارج و به طور کامل به سازمان غذات و دارو منتقل شود. اگر اقدامات بر اساس روندهای پیش‌بینی شده انجام شود شاهد ارائه خدمت به صورت مناسب و ایجاد شفافیت از طریق سامانه تی‌تک خواهیم بود.

در ادامه مصطفی کریمی رئیس اداره بازرسی فنی سازمان غذا و دارو گفت: به طور میانگین در کشورهای دیگر ماهانه 15 الی 30 قلم کمبود دارو وجود دارد و این کمبودها ارتباطی با پیشرفته بودن کشورها نخواهد داشت.

وی افزود: در ایران با توجه به تجارب قبلی کمبودها به حداقل رسیده و پیش‌بینی جبران کمبودها از قبل انجام می‌شود، واردات داروهای فوریتی نیز توسط کشورهای ثبت صورت می‌گیرد و از لحاظ کیفی تحت کنترل کامل قرار دارد. 

به گزارش فارس رئیس اداره بازرسی فنی سازمان غذا و دارو در پایان اضافه کرد: برای سرعت گرفتن انجام کار میز خدمت در سازمان غذا و دارو ایجاد شده و همچنین الکترونیکی شدن سایر اقدامات سازمان غذا و دارو در راستای شفاف‌سازی در حال پیگیری است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.