ارکان اساسی برنامه‌های تغذیه برای مقابله با فشار خون
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مریم امینی گفت: به طور کلی سبزیجات به دلیل این که منابع بسیار خوبی از پتاسیم هستند، در کاهش فشار خون نقش موثری دارند، برای مثال سیب زمینی، قارچ و گوجه فرنگی نقش بسیار با اهمیتی در کنترل و کاهش فشار خون دارند.

 استادیار انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: لازم است بدانید که فشار خون بالا بدون علامت است و شاید تا زمانی که منجر به بروز عوارض نشود، تشخیص داده نشود. بنابراین برای پی بردن به فشار خون بالا باید به طور مستمرفشار خون را اندازه‌گیری کرد.

وی افزود: با پیشگیری و کنترل این بیماری می‌توان از بروز عوارض، ناتوانی و مرگ و میر ناشی از آن به میزان قابل ملاحظه‌ای کاست.

امینی گفت: کاهش وزن و حفظ وزن طبیعی از ارکان اساسی هر برنامه طراحی شده برای مقابله با فشار خون است، تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف سدیم را کاهش داده و در عین حال مصرف  پتاسیم و کلسیم  را بالا برند.

این دکترای علوم تغذیه تصریح کرد: مواد غذایی سرشار از پتاسیم نظیر حبوبات، سبزیجات، کلم بروکلی، سبزی خوردن، جعفری، گوجه فرنگی، قارچ، سیب زمینی، غذاهای گیاهی، موز، هلو، انگور، آلو، انجیر، گریپ فروت، انواع مرکبات حاوی ویتامین C، دانه کنجد و برنج در کاهش فشار خون بالا موثرند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند بسیاری از داروها برای کنترل فشارخون تجویز می‌شود، اما تغییر در شیوه زندگی منجر به کاهش فشارخون بالا می‌شود و در بسیاری از موارد با رعایت رژیم غذایی مناسب با نظر پزشک معالج و مصرف داروهای مورد لزوم، بسیار کاهش پیدا می‌کند.

امینی ورزش، ترک سیگار، برطرف کردن استرس و داشتن آرامش خاطر را راه حل موثری برای کنترل فشار خون دانست و به افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند توصیه کرد: افرادی که فشار خون بالا دارند در کنار مصرف دارو باید به تغذیه سالم و رژیم غذایی سالم اهمیت دهند.

استادیار انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بحثی که در فشار خون مطرح است، بحث مصرف نمک و سدیم بالا است. در بسیاری از افراد مصرف نمک زمینه افزایش فشار خون را فراهم می‌کند. بنابراین افرادی که مبتلا به افزایش فشار خون هستند نباید بیشتر از ۵ تا ۶ گرم نمک در روز مصرف کنند، این مقدار تقریبا برابر با یک قاشق چای خوری است، اما بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید حتی از این مقدار هم کمتر نمک مصرف کنند که این مقدار را پزشک معالج برای این بیماران مشخص خواهد کرد.

وی اظهار کرد: هرگز به غذای خود در سفره، نمک اضافه نکنید، هر نوشیدنی و یا غذای آماده‌ای که از فروشگاه می‌خرید حتما به برچسب نشانگر اطلاعات تغذیه‌ای که میزان نمک موجود در آن که اکثرا به نام سدیم (Sodium) مشخص می ‌شود، توجه کنید چرا که نمک دارای مقدار زیادی سدیم است و از این منظر مهم و خطرناک است.

امینی استفاده از چاشنی، ادویه‌ها، سس‌های خانگی بدون نمک و سبزیجات معطر را جایگزین مناسبی برای طعم دار کردن غذاها دانست و گفت: افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند باید از خوردن غذاهایی مانند سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهی دودی یا کنسرو شده، سس‌ها و کنسروها که سرشار از سدیم هستند، پرهیز کنند.

به گزارش ایسنا این دکترای علوم تغذیه در پایان اضافه کرد: خیلی از عادات غلط غذایی در واقع در یکسال اول تولد شکل می‌گیرند و ترک این عادات غلط در بزرگسالی غیر ممکن و یا در بهترین حالت کار بسیار مشکلی است. بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌شود ذائقه سازی سالم را از همان ماه‌های اولی که کودک با غذای سفره آشنا می‌شود، آغاز کنند.

پایان پیام/

مطالب مشابه