کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات از تعهدات کشورهای جهان به سازمان ملل متحد است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی، در این پیام با بیان اینکه هفته بدون دخانیات با شعار جهانی  "اجازه ندهید دخانیات نفس شما را بگیرد" فرصت مناسبی است تا با افزایش آگاهی عمومی و حساس سازی، حمایت های لازم را برای مقابله با این اهریمن سلامتی به دست آورد، اظهار امیدواری کرد که انتشار اطلاعات، مستندات، شواهد و تجربیات جهانی در این هفته و استمرار آن بتواند در جهت تقویت فرهنگ عمومی در قبیح شمردن مصرف دخانیات، افزایش مشارکت عمومی برای کاهش شیوع مصرف و همچنین ایجاد حساسیت در مراجع قانونگذاری، سیاستگذاری و نظارتی برای اجرای موثر قوانین و کوتاه کردن دست عوامل صنایع دخانی از سیاستگذاری های مربوط به سلامت به کار گرفته شود.
 
متن کامل پیام وزیر بهداشت به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات به شرح زیر است:
 
امروزه مصرف دخانیات، با مرگ 8 میلیون نفر از مردم جهان، تهدیدی برای سلامت و رفاه جهانی محسوب شده که برای مهار آن دو معاهده بین المللی وضع و جامعه جهانی برای کاهش 30 درصدی مصرف دخانیات تا سال 2025 به سازمان ملل متحد متعهد گردیده اند.
 
پس از گذشت 14 سال از الحاق جمهوری اسلامی ایران به معاهده بین المللی کنترل دخانیات و تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و آیین نامه اجرایی آن در سال های 1385 و 86، با پذیرش سند تصویب قانون الحاق ایران به پروتکل ریشه کنی تجارت غیر قانونی محصولات دخانی از سوی سازمان ملل متحد در سال 1397، کشور عزیزمان به دومین معاهده بین المللی کنترل و مقابله با دخانیات ملحق گردید.

 اخذ کرسی ریاست نهمین اجلاس اعضای کنوانسیون کنترل دخانیات نیز در هشتمین کنفرانس اعضای کنوانسیون کنترل دخانیات، دستاورد بزرگ دیگری در سطح بین الملل بود که در نتیجه تلاش چندین ساله ای فعالان کنترل دخانیات در کشور برای پیاده سازی الزامات کنترل دخانیات در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی با هدف حفاظت از سلامت جامعه در برابر منافع واگذار شده به صنایع دخانی محقق گردید. ریاست جلسات هیات رییسه کنفرانس و نهمین نشست اعضای این معاهده که در سال 2020 با حضور 181 کشور عضو، ناظرین و جمع کثیری از سازمان های بین المللی فعال در این حوزه منعقد خواهد شد، موقعیت بسیار خطیری است که همکاری همه سازمان ها و دستگاه های ذیربط را برای حفظ و تقویت اجرای قوانین کنترلی وضع شده ایجاب می نماید. 

حفظ این جایگاه در شان جمهوری اسلامی ایران، جدا از اهمیت آن در سطح بین الملل، فرصتی است برای عمل به تعهداتمان در جهت پیشگیری و کاهش شیوع مصرف دخانیات که نوید دهنده ارتقای سلامت عمومی و  بهره وری، نشاط و رفاه عمومی خواهد بود.
 
خوشبختانه زیر بنای قانونی برنامه کنترل دخانیات در سطوح ملی و بین المللی به اندازه کافی فراهم شده و از طرفی ارزش های فرهنگی و دینی، در قبح مصرف دخانیات، کمک شایانی به اجرای قوانین وضع شده در این زمینه نموده است، به گونه ای که شیوع مصرف دخانیات در کشور، نسبت به کشورهای منطقه، خصوصا در بین جوانان و زنان، پایین تر می باشد.

 ولی پایداری این شرایط با توجه به تغییر رویکرد صنایع دخانی به انتقال حوزه فعالیت خود از کشورهای توسعه یافته به مناطق در حال توسعه، در صورت عدم توجه دولتمردان به خطر گسترش این صنایع، دیری نخواهد پایید. بدیهی است گسترش این صنایع در کشور در سال های اخیر، در پشت ادعای موهوم آن مبنی بر کمک به رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و پیشگیری از قاچاق این محصولات، هدفی استراتژیک از سوی استعمار جهانی برای افزایش مصرف دخانیات، گسترش مرگ، بیماری و ناتوانی، ایجاد وابستگی و به خطر انداختن محیط زیست و امنیت غذایی بوده است.

 عوامل این صنایع نشان داده اند که برای تضعیف قوانین وضع شده در این زمینه و زیر سوال بردن سیاست های سلامت محور از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند. تنوع بسته بندی محصولات دخانی و تبلیغات گمراه کننده روی آن، کاربرد عطر و طعم در تولید این محصولات و از همه مهمتر مالیات ناچیزی که بر این محصولات و خدمات آسیب رسان در بخش تولید و عرضه آن وضع شده است، از جمله دلایلی است که در صورت عدم توجه جدی برای رفع کاستی ها، موجبات گسترش شیوع مصرف و طغیان بیماری و مرگ مرتبط را به همراه خواهد داشت.
 
هفته بدون دخانیات با شعار جهانی  "اجازه ندهید دخانیات نفس شما را بگیرد" فرصت مناسبی است تا با افزایش آگاهی عمومی و حساس سازی، حمایت های لازم را برای مقابله با این اهریمن سلامتی به دست آورد. امید است انتشار اطلاعات، مستندات، شواهد و تجربیات جهانی در این هفته و استمرار آن بتواند در جهت تقویت فرهنگ عمومی در قبیح شمردن مصرف دخانیات، افزایش مشارکت عمومی برای کاهش شیوع مصرف و همچنین ایجاد حساسیت در مراجع قانونگذاری، سیاستگذاری و نظارتی برای اجرای موثر قوانین و کوتاه نمودن دست عوامل صنایع دخانی از سیاستگذاری های مربوط به سلامت به کار گرفته شود.
 
توفیق همه مسئولین و دلسوزان نظام سلامت را از درگاه ایزد منان خواستارم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.