ضرورت ایجاد زیرساخت‌های مناسب تر برای توسعه فرهنگ اهدای عضو
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مهدی شادنوش در نخستین کنگره ملی اهدای عضو، با تاکید بر ضرورت و اهمیت روزافزون فرهنگ سازی در حوزه پیوند اعضا، اظهار کرد: زمانی که امام راحل (ره) به این نتیجه رسیدند که اهدای عضو اهمیت زیادی برای نجات جان بیماران داشته و به ضرورت آن واقف شدند، فتوای استفاده از اعضای افراد مرگ مغزی برای بیماران پیوند را صادر کردند، اما 11 سال طول کشید تا مراجع قانونی و نظام بوروکراسی این ضرورت را درک کنند. امروز نیز، باید به گونه عمل کنیم که آیندگان، ما را مذمت نکنند که سرعت کارمان پایین بوده و اقدامات سازنده ای انجام ندادیم.   
 
رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت ادامه داد: طی 19 گذشته، اقدامات خوبی در حوزه فرهنگسازی اهدای عضو از مرگ مغزی انجام شده است و امروز، شاهد رشد 60 برابری در این مورد هستیم. اما باید توجه کرد که بسیاری از این پیشرفت ها، به دلیل برنامه ریزی سیستماتیک در کشور نبوده و حاصل تلاش و فداکاری دست اندرکاران حوزه اهدای عضو است.

وی افزود: در مقابل، سرعت رشد کشورهای جهان در موضوع اهدای عضو، غیرقابل تصور است، مثلا کشور چین با اینکه موضوع اهدای عضو را بسیار دیرتر آغاز کرد، با برنامه ریزی دقیق و فرهنگ سازی مناسب، امروز، با رشد 170 برابری در حوزه اهدای عضو طی 10 سال گذشته روبرو است و این موضوع نشان می دهد که ایران، گرچه در حال افزایش آمار اهدای عضو بوده و موفقیت های بسیار زیادی هم کسب کرده است، اما سرعت رشد جهانی و فرهنگ سازی اهدای عضو در ملل مختلف، به گونه ای است که طی سال های اخیر، رتبه های جهانی ایرانی را دچار تنزل می کند.   
 
شادنوش گفت: لازمه پیشرفت در حوزه اهدای عضو، کار گروهی و همدلانه در سراسر کشور است، با کارگروهی می توانیم عقب ماندگی ها را جبران کرده و هماهنگ با سرعت رشد جهانی پیش رویم. البته میدان بازی برای ما و سایر کشورها یکسان نیست، با وجود موانع و ظلم هایی که به کشور ما می شود، ضرورت دارد. در ابتدا، بر نیروهای مانع، غالب شویم و زمینه های مناسب را مهیا کرده و بعد امکان رشد را فراهم کنیم. آنچه مسلم است، اینکه در حال حاضر با روش های سنتی گذشته نمی توان حوزه سلامت را مدیریت کرد.      
 
رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت تاکید کرد: وجود 32 هزار بیمار دیالیزی در کشور این ضرورت را ایجاد می کند که در هفته، 20 هزار دیالیز انجام شود که هر بار،500 هزار تومان هزینه دربردارد. از طرفی، اشکالاتی که در زمینه پیشگیری و سبک زندگی در کشور ما وجود دارد نیز نیاز به پیوند عضو را در کشور روز به روز، افزایش می دهد. گرچه لازم است در زمینه پیشگیری هم اصلاحاتی انجام شود و تاکنون نیز گام هایی موثری برداشته شده، اما بازهم با چنین حجمی از لیست انتظار مواجهیم و چنین وضعیت بغرنجی را در مورد بیماران چشم انتطار برای یافتن عضو مناسب شاهدیم.         
 
وی اظهار کرد: وزارت بهداشت در تلاش است که زیرساخت های مناسب تری را برای توسعه فرهنگ اهدای عضو مهیا کند، در سال های اخیر، رتبه ایران در اهدای عضو بین رتبه 20 تا 23 جهانی بوده است. با این رتبه در منطقه رقیبی نداریم و اقدامات با سرعت مطلوبی پیش می رود و این موضوع افتخار بزرگی محسوب می شود. در حال حاضر، ایران رتبه یکم جهان را در پیوند کبد دارد. این پیوندهای کبد به یک مرکز با 700 پیوند در سال، به مرکز ابن سینای شیراز اختصاص دارد.
 
شادنوش ادامه داد: تاکنون بیش از 50 هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده است، 60 درصد از پیوندهای کلیه، از بیمار مرگ مغزی بوده است. درحال حاضر، رتبه یکم جهان در پیوند کبد به ایران اختصاص دارد. این پیوندهای کبد به یک مرکز با 700 پیوند در سال، به مرکز ابن سینای شیراز اختصاص دارد. رتبه بعدی در زمینه پیوند کبد نیز به بیمارستانی در ایالات متحده با 400 پیوند در سال، مربوط است.   
 
به گزارش وب‌دا رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت در پایان  با اشاره به پیشرفت های علمی و ابداع روش های نوین درمانی در زمنیه پیوند عضو در ایران، خاطرنشان کرد: یکی از روش های جدید در پیوند کلیه، روش میکرولاپاروسکوپی است که در آن، عضو اهدایی فرد بدون برجای ماندن اثری از جراحی، خارج شده و اثری از جراحی باقی نمی ماند. مبدع این روش ایران بوده و در حال حاضر، در سایر کشورها انجام می شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.