با رعایت خطوط قرمز، پزشکان باید بتوانند از ظرفیت طب سنتی استفاده کنند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمود خدادوست با بیان اینکه مهم‌ترین اولویت ما در وزارت بهداشت، شناساندن شکل آکادمیک و علمی طب سنتی به مردم است تا میان طب سنتی کوچه و بازار و شکل صحیح آن تفاوت قائل باشند؛ افزود: آنچه در افکار عمومی نیاز به اصلاح دارد، توقع ذهنی مردم از این طب است تا توقعات اغراق آمیزی از این طب نداشته باشند. ما در وزارت بهداشت بر خلاف فضای‌های مجازی غیرمجاز که دیدگاه اغراق آمیز را قوت می‌بخشند، وظیفه‌ اصلاح این دید را داریم.

وی ادامه داد: وقتی قرار است متولی سلامت کشور، طب سنتی را در نظام سلامت ادغام کند تا همه پزشکان از این ظرفیت استفاده کنند، باید اثر بخشی و کارایی آن از پیش سنجیده شده باشد. در همین مورد تحقیقات و پژوهش‌هایی در دانشکده‌های طب سنتی انجام شده است تا بی‌ضرر و مؤثر بودن خدمات طب سنتی ثابت شود و به همین دلیل است که سرعت مورد نظر افکار عمومی برای پیشرفت ارائه این خدمات، کم است.

خدادوست افزود: دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت یک‌سری تدابیر و توصیه‌های اصلاح سبک زندگی بر اساس آموزه‌های طب ایرانی و همچنین برخی تدابیر تغذیه‌ای در پیشگیری و درمان‌های ساده و بی‌عارضه در بیماری‌های شایع در قالب بسته آموزشی آماده کرده و به پزشکان، کارشناسان و بهورزان مراکز بهداشتی و درمانی در ۹ دانشگاه علوم پزشکی منتخب ابلاغ کرده است. در نظر داریم با رعایت خط قرمزهای طب رایج، پزشکان بتوانند از ظرفیت‌های خدمات تعریف شده در بسته خدمتی طب سنتی استفاده کنند.

وی در خصوص اثر بخشی ادغام خدمات طب سنتی در نظام مراقبت‌های اولیه گفت: یک کار تحقیقاتی قبل و بعد از ادغام خدمات صورت گرفت تا اثربخشی خدمات مشخص شود. در یکی از مطالعات صورت گرفته مشخص شد که ادغام خدمات در نظام مراقبت اولیه در کیفیت زندگی کسانی که از این خدمات برای اصلاح سبک زندگی خود استفاده کرده‌اند، مؤثر بوده است. همچنین میزان استفاده از روش‌های درمانی غیرضروری در طب رایج، برای درمان بسیاری از بیماری‌هایی که علائم شایعی نظیر سرماخوردگی، ناراحتی‌های عملکردی گوارشی و… دارند کم‌تر شده است و افراد در زمینه درمان این دست بیماری‌ها بیشتر به طب سنتی روی آورده‌اند.

وی در ادامه درباره تسریع ادغام خدمات طب سنتی در نظام مراقبت‌های اولیه شبکه، گفت: گزارش اخیری که در مورد ادغام طب سنتی در نظام شبکه مراقبت بهداشتی در مجمع سالانه در ژنو ارائه شد، مورد استقبال سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت. این گزارش همان طرحی است که ما در ۹ دانشگاه به صورت پایلوت از سال ۹۶ آغاز کردیم و همین اقدام می‌تواند باعث سرعت بخشیدن به نظام ادغام باشد.

خدادوست ادامه داد: پس از موفقیتی که این گزارش در مجامع بین‌المللی داشت انتظار داریم معاونت بهداشت وزارت بهداشت اندکی سرعت‌ عمل و تعامل خود با دفتر طب ایرانی را افزایش دهد. البته باید نشست‌های مشترکی با معاونت بهداشت برگزار شود تا ادغام خدمات با شیوه مناسب‌تر و با سرعت بیشتر صورت گیرد.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم فرهنگسازی مناسب در جهت شناخت صحیح طب ایرانی گفت: تا کنون رسانه‌ها کمک شایانی به ما داشته‌اند. بخش عمده‌ای از فضای رسانه ملی به همین بخش اختصاص داده شده تا فضای مناسبی برای شناخت آکادمیک طب ایرانی انجام شود.

به گزارش ایسنا خدادوست در پایان گفت: البته دولت و مجلس باید به منابع مالی که به حوزه طب سنتی اختصاص می‌دهند نیز توجه بیشتری داشته باشند. نمی‌شود توقع کار کلان داشت اما بودجه محدود در نظر گرفت. در سال ۹۷ بودجه‌ای که برای دفتر طب ایرانی در کل کشور تصویب شد شش میلیارد تومان بود که از این مبلغ تنها چهار میلیارد تومان تخصیص داده شد. امسال نیز همان مبلغ شش میلیارد تومان تصویب شده است که امیدواریم تمام مبلغ به طور کامل اختصاص پیدا کند. البته این مبالغ نمی‌تواند سرعت عمل اقدامات را بویژه در زمینه فرهنگسازی آنگونه که مورد توقع است بالا ببرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.