ارائه خدمات واکسیناسیون رایگان در ایران از اولویت های وزارت بهداشت است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ایرج حریرچی در نشست منطقه ای سلامت و تغذیه کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا صندوق کودکان سازمان ملل متحد، ضمن ابراز خرسندی از اینکه، کشور ایران میزبان اجلاس متخصصین و مسئولین دفتر و کشورهای منطقه ای صندوق کودکان ملل متحد هستند، اظهار كرد: این نشست فرصت مناسبی است تا تجربیات و تحولات نظام سلامت جمهوري اسلامي ایران را با شما درمیان بگذاریم و امیدوارم دستاوردهای مطلوبی به همراه داشته باشد. 
 
معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: کشور ایران در سال 1363 ساختار PHC  را در کشور بنیان نهاده است، در تمام این ٤ دهه همگام با تغییرات جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی کشور، این سیستم نیز تحولات، تغییرات و نوآوری هایی را تجربه کرده است که حاصل آن دسترسی و پوشش وسیع خدمات بهداشتی درمانی و ارتقای شاخص های بهداشتی بوده است.
 
وی افزود: تلاش نظام سلامت جمهوري اسلامي ایران بر این است تا برای همه جمعیت کشور و به خصوص کودکان، خدمات بهداشتی روزآمد شده و به هنگام را با کیفیت و کمیت قابل قبول در گستره کشور در مسیر اهداف توسعه پایدار فراهم آورد. 
 
حریرچی گفت: يونيسف اولين سازمان وابسته به سازمان ملل بود كه در اوايل دهه ٥٠ ميلادى در ايران گشايش يافت، گفت: واكسيناسيون كودكان عليه سل و نيز تجهيز اولين كارخانه شير پاستوريزه در ايران توسط یونیسف انجام شد.
 
معاون کل وزارت بهداشت ارائه خدمات واکسیناسیون برای تمامی گروه های هدف، صرف نظر از قومیت و ملیت و به شکل رایگان و طبق استانداردهای بین المللی را در صدر اولویت های وزارت بهداشت ذکر کرد و گفت: پاک شدن کشور از فلج اطفال، حذف کزاز نوزادی و اخیرا حذف گردش ویروس بومی سرخک و سرخجه، کنترل همه گیری های دیفتری و سیاه سرفه و تغییر وضعیت اپیدمیولوژیکی بار بیماری هپاتیت B از شیوع متوسط به شیوع کم از جمله دستاوردهای برنامه ایمن سازی بوده است و به زودی با ادغام واکسن های پنوموک و روتاویروس در جهت تقویت آن اقدام خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: کاهش چشمگیر شاخص مرگ کودکان و نوزادان به واسطه نظام گسترش شبکه های بهداشتی درمانی کشور و پرورش کودکانی سالم با تکامل مطلوب، بدون سوء تغذیه و با سلامت روانی، اجتماعی مطلوب یک اولویت مهم است که برای آن سیاست ها و برنامه هایی منطبق بر ECD  را اجرا می کنیم. برنامه هایی نظیر مراقبت های دوره ای و غربالگری های کودک سالم، ترویج تغذیه با شیر مادر، پایش رشد، غربالگری و ارتقای تکامل کودکان، استقرار نظام مراقبت مرگ نوزادان و کودکان، برنامه های پیشگیری از آسیب های کودکان و توسعه خدمات احیا پایه و پیشرفته نوزادان و کودکان از جمله اقدامات وزارت بهداشت است.
 
حریرچی خاطرنشان کرد: اجرای برنامه های حمایتی تغذیه ای برای بهبود وضع تغذیه مادران و کودکان زیر پنج سال که منجر به بهبودی شاخص های تغذیه کودکان و مادران باردار، آموزش های تغذیه مستمر در زمینه کاهش مصرف قند، نمک و چربی و تغذیه سالم در مراکز خدمات جامع سلامت و مهدهای کودک توسط حدود 1200 کارشناس تغذیه شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت شهری در حال اجرا است.
 
معاون کل وزارت بهداشت گفت: ما برای HIV نیز تغییر سیاست درمان به «پیشگیری و درمان برای همه» را اتخاذ کرده ایم و برای دستیابی به اهداف بین المللی 90-90-90  دسترسی به تست های تشخیصی را گسترش داده و مراکز جامع سلامت و آزمایشگاه ها برای تست اچ ای وی را تجهیز کرده ایم. نوزادان مبتلا به اچ ای وی بیشتری را در 48 ساعت اول تولد شناسایی می کنیم و جهت ارائه خدمات در مناطق محروم موبایل کلینیک اچ آی وی را در کشور راه اندازی کرده ایم.
 
وی ضمن قدردانی از تلاش های یونیسف برای پاسخگویی به نیاز ۲۵ استان کشور که در سیل اخیر دچار خسارت‌های فراوان شدند، گفت: در جریان سیل اخیر، نظام شبکه های بهداشتی درمانی کشورمان نشان داد که حتی در زمان بحران نیز می‌تواند در دسترسی گروه های هدف به مراقبت های فوری و اولیه PHC کارا باشد. 
 
حریرچی ادامه داد: تحريم هاى يكجانبه و ظالمانه امريكا عليه جمهورى اسلامى ايران، متاسفانه علیرغم شعارهاى اعلامى امريكا، سلامت و نيازهاى دارويى، پزشكى و غذايى مردم را مستقيما هدف قرار داده است، وقت آن است كه سازمان هاى بين المللى مانند يونيسف، بهداشت جهانى و ساير آژانس هاى ملل متحد، قاطعانه وضع و تداوم تحريم هاى يكجانبه امريكا را محكوم كنند و عملا و بيش از پيش به يارى مردم و كودكان ايران زمين بشتابند.
 
به گزارش وب‌دا معاون کل وزارت بهداشت در پایان اضافه کرد: حضور شما در این اجلاس فرصتی است تا کارشناسان ما و شما در جریان بازدیدها و جلسات کاری در روزهای پیش رو برای ارتقای PHC و گذار آن به UHC به درک مشترکی رسیده و برای رسیدن به اهداف پوشش همگانی سلامت با هم، همکاری های مشترک خلاقانه ای را آغاز کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.