پرداخت مطالبات اردیبهشت ۹۸ داروخانه‌ها
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، طاهر موهبتی روز یکشنبه در نشست خبری که با حضور خبرنگاران برگزار شد، درباره پرداختی‌های سازمان بیمه سلامت افزود: شرایط اقتصادی در همه بخش‌های کشور تاثیر داشته، هرچند رویکرد دولت و مجلس این است که حوزه سلامت همچنان از حمایت‌های دولت و سازمان برنامه و بودجه برخوردار باشد. در پایان سال ۹۷ به طور متوسط ۲ ماه و نیم به داروخانه‌های خصوصی، حدود ۳ تا ۳.۵ ماه به بخش دولتی، حدود ۴ تا ۴.۵ ماه به بخش خصوصی بدهکار هستیم و تراز مالی سال ۹۷ بسته شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: مدیریت منابع در سال ۹۷ به خوبی انجام شد و تلاش ما این بود که به گروه‌های هدف به ویژه اقشار نیازمند خدشه‌ای وارد نشود. پرداخت‌های سال ۹۸ آغاز شده و پرداخت های فروردین ماه بخش خصوصی و دولتی پرداخت شده است.

وی افزود: می‌خواهیم نظم در پرداختی‌ها را در سال ۹۸ نیز ادامه دهیم و هر ماه حداقل یک پرداختی داشته باشیم. با توجه به پرداختی اردیبهشت ماه داروخانه‌ها، فقط ۲.۵ ماه بدهکاریم و بر اساس قانون ۳ ماه اجازه داریم اسناد را بررسی کنیم. نسبت به شرایط اقتصادی کشور، سازمان بیمه سلامت وضعیت مطلوبی دارد، هرچند راضی کننده نیست.

موهبتی گفت: در ابتدای سال قرار بود مددجویان کمیته امداد امام خمینی تا آخر اردیبهشت مراجعه کرده و دفترچه بیمه سلامت خود را دریافت کنند که خیلی کم مراجعه کردند. معمولاً وقتی افراد بیمار می‌شوند به دنبال بیمه می‌روند و در همان روز هم می‌خواهند به نتیجه برسند. در حال حاضر ۳۹۰ هزار دفترچه بیمه سلامت برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) صادر شده است. از ابتدای تیر ماه دیگر به مددجویان کمیته امداد با دفترچه بیمه سلامت خدمات ارائه می‌شود و این اتفاق افتاده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: تقاضای ما این است که مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در شهرهای با جمعیت بالای ۲۰ هزار نفر که هنوز دفترچه بیمه سلامت خود را دریافت نکردند، به دفاتر پیشخوان مراجعه و دفترچه خود را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما این بود که وقتی بیمار به پزشک مراجعه می‌کرد، برای بیمار ام آر آی نوشته می‌شد و هم اگر روز بعد هم مراجعه می‌کرد، برایش ام آر آی می‌نوشتند. در حال حاضر در کلیه مراکز تصویربرداری طرف قرارداد بیمه سلامت، سقف خدمت کنترل می‌شود. وزارت بهداشت در راهنماهای بالینی اعلام کرده که در هر ۱۸۰ روز فقط یک بار می‌توان از ام آر آی یا سی تی اسکن استفاده کرد. این موضوع به علت عدم وجود زیرساخت آی تی در گذشته کنترل نمی‌شد، اما در حال حاضر اگر بیمار به حدود ۴۰۰ مراکز تصویربرداری طرف قرارداد بیمه سلامت مراجعه کند، کنترل سقف انجام ام آر آی و سی تی اسکن انجام می‌شود. این کار حفاظت از بیمه شدگان است.

موهبتی ادامه داد: مهمتر از مدیریت منابع، کاهش بار مراجعه و آسیب کمتر به مردم هنگام قرار گرفتن در برابر اشعه است. افزایش مراجعه برای تصویربرداری می‌تواند به توسعه زیرساخت‌ها ارتباط داشته باشد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری سال گذشته به صورت آزمایشی در اصفهان آغاز شد. در حال حاضر از مجموع ۶۰۵ بیمارستان دولتی، ۲۱۰ بیمارستان این کار را انجام می‌دهند. پیش بینی می‌کنیم تا پایان امسال رسیدگی اسناد بستری در همه بیمارستان‌های دولتی به صورت الکترونیکی انجام شود.

وی اظهار کرد: البته این کار باید وارد بخش خصوصی شود. مهمتر از رسیدگی الکترونیک، فرآیند الکترونیکی شدن درمان است که با جدیت در وزارت بهداشت پیگیری می‌شود و وزیر بهداشت نیز این دستور را داده که قواعد بیمه گر در HIS های بیمارستانی قرار بگیرد و امیدواریم این کار در بیمارستان‌ها محقق شود.

موهبتی ادامه داد: اگر اشتباهی در گذشته بوده، باید اصلاح شود. با اصلاحاتی که در بیمه همگانی سلامت انجام شد، در حال حاضر بسیاری از افرادی که تمکن مالی دارند، دیگر بیمه رایگان ندارند. وقتی بیمه رایگان راه افتاد، چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عضو صندوق بیمه سلامت ایرانیان بودند که این میزان به چهار هزار نفر کاهش یافت، اما با اصلاحات انجام شده در حال حاضر این تعداد به ۷۰۰ هزار نفر رسیده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: بر اساس قانون بیمه شده رایگان باید به بخش دولتی مراجعه کند. با اعمال این قانون، بسیاری از افراد به صندوق بیمه سلامت ایرانیان برگشتند. این افراد تمکن مالی داشتند.

به گزارش ایرنا وی در پایان اضافه کرد: نباید کشور را در شرایط خاص مانند شرایط عادی اداره کرد. زیرا شرایط جنگ اقتصادی دشوارتر از جنگ واقعی است. جنگ اقتصادی مانند موریانه است. در این شرایط باید رفتارمان را تغییر دهیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.