راه‌اندازی کمپینی به منظور کنترل شیوع میکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت سیستمی طراحی شده که در آن داروهای آنتی‌بیوتیک مورد استفاده برای درمان شایع‌ترین عفونت‌ها، داروهایی که وجود همیشگی آن‌ها ضروری است و داروهایی که می‌توان از آن‌ها تنها به عنوان آخرین گزینه نام برد، طبقه‌بندی شده‌اند.     

هدف از این طرح پیشگیری از مقاومت آنتی بیوتیکی است که بر اثر آن، میکروب‌ها در برابر داروهای موجود مصون شده و موجب می‌شود عفونت‌ها و آسیب‌های جزئی حتی کشنده و مرگبار شوند.

به گفته کارشناسان این گونه از مقاومت‌های آنتی بیوتیکی به شکل طبیعی اتفاق می‌افتند اما استفاده نادرست از دارو می‌تواند این فرآیند را تسریع کند. داروهای آنتی بیوتیک از دهه ۱۹۲۰ کشف شدند و تاکنون جان‌ ده‌ها میلیون انسان را در برابر بیماری‌هایی از قبیل ذات‌الریه، سل و مننژیت نجات داده‌اند.

هرچند با گذشت چندین دهه، باکتری‌ها در برابر داروهایی که سال‌ها قبل قابلیت از بین بردن میکروب‌ها را داشتند مقاوم شدند.

در این کمپین به آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اشاره شده که برآورد کرده طی ۳۰ سال آینده در اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا حدود ۲.۴ میلیون نفر بر اثر عفونت‌های مقاوم به دارو جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایسنا بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد از داروهای آنتی بیوتیک در بسیاری از کشورها به درستی استفاده نمی‌شوند و بخش عمده‌ای از آن به دلیل تجویز این نوع داروها برای مقابله با بیماری‌های ویروسی است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.